LIVEBLOGG: Bystyrets møte 26.10.16

Guri Melby, Espen Ophaug, Toril Berge Flatabø og Hallstein Bjercke er toppkandidater på Oslo Venstres bystyreliste., Foto: Jo Straube

Oslo Venstre blogger live fra bystyresalen. Her kan du følge Venstres representanter ekstra tett i dagens møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

15.02: Opprop

For Venstre møter Guri Melby, Hallstein Bjercke, Espen Ophaug og Toril Berge Flatabø. For en kveld det skal bli!

15.13: Muntlig spørretime

• Guri Melby stiller spørsmål om Tøyenavtalen. Ingenting blir gjort med de store prosjektene, og det er veldig synd, for en del av avtalen handler om å gi Tøyen attraksjoner som er interessante for inn- og utland når Munch forsvinner til Bjørvika. Spørsmålet til byrådslederen er om han kan garantere at byrådet lojalt følger opp de ulike punktene i Tøyenavtalen.
    -Byrådslederen svarer at de følger opp mange av tiltakene og nevner blant annet AKS og salg av kommunale boliger. Han legger til at byrådet også har lagt inn penger til områdeløfte på Grønland.
  • Guri Melby følger opp med spørsmål til ordføreren. Hun er ikke fornøyd med svaret fra byrådslederens svar. Han bekrefter bare det Aftenposten skriver i dag om at byrådet følger opp Tøyen altfor dårlig. Hvor lenge kan SV sitte i et byråd som trenerer SVs viktigste politiske seier?
    -Ordføreren svarer at hun har tillit til at byrådet følger opp bystyrets vedtak og at hennes og SVs hjerte banker for Tøyen.
  • Hallstein Bjercke følger opp med spørsmål. Byrådet må følge opp milliardinvesteringene som var planlagt til Tøyen. Sitter byrådet på andre milliardinvesteringer de har tenkt til å legge til Tøyen?
    -Byrådslederen svarer at han har svært store ambisjoner på vegne av indre øst.

16:39: Vi er nå på behandling av øvrige saker

• Bystyret behandler sak fra ungdommens bystyre om at Oslo skal være mot fraværsgrensa. Hallstein Bjercke holder Venstres innlegg og gir elevene full støtte. Dette har ikke vært godt forankret og det er feil løsning på problemet med fravær i skolen. Det er hva man lærer og ikke hvor man lærer det som er viktig, og det er læreren, ikke politikerne som skal bestemme om en elev kan få karakter eller ikke, satt Bjercke.
  • Guri Melby tar også ordet i saken om fraværsgrense. Hun er forundret over at byrådspartiene ikke stemmer for forslagene som de snakker om de er for. Meget skuffende, sier Melby.
  • Dessverre ble det ikke flertall for å be regjeringen om å fjerne fraværsgrensen.

17.15: Nå behandles sak om rekruttering av lærere

• Hallstein Bjercke holder Venstres innlegg. Han er glad for denne strategien, for læreren er svært viktig. Å satse på læreren er å satse på eleven. Han trakk særlig frem viktigheten av etter- og videreutdanning. Venstre fremmer forslag om å redusere byråkratiet i Osloskolen, og det fikk bare Venstres stemmer i komiteen. Jeg håper flere stemmer for i bystyret, for det veldig viktig at alle lærere har tid til å gi elevene den opplæringen de har krav på og at de ikke lesses ned i papirarbeid, sa Bjercke (sånn omtrent).

18.35: Glemte helt å si at det var middagspause! Men nå er vi tilbake!

18.37: Nå behandles sak om akuttiltak mot luftforurensing.

• Guri Melby holder Venstres innlegg. Et hinder for mange av de mest effektive tiltakene har vært at staten ikke vil gi oss hjemmel til mange tiltak mot luftforurensing. Nå har mange partier på stortinget sørget for at vi får stadig flere, og jeg håper også at vi får tillatelse til å kombinere dieselforbud og lavutslippssoner. Vi er veldig glad for at byrådet til slutt ble med Venstre og Høyre på å tilby gratis kollektivtrafikk på de dagene der det er høyest luftforurensing og vi innfører en femdobling av bompengene, sa Melby (sånn omtrent). Hun tok også et innlegg til for åminne Ap og SV på at deres rødgrønne regjering ikke vil gi Oslo hjemmel til å innføre tiltak som reduserer luftforurensing.

19.14: Nå behandles sak om utvikling av området på Ormsund

• Espen ophaug holder Venstres innlegg. Venstre er svært stolt av det arbeidet vårt parti har lagt ned for å realisere Fjordbyen. Ingen trodde det skulle gå, men vi har kommet veldig langt, og vi skal videre. Vi skal knytte sammen byen og fjorden, og derfor støtter vi dette forslaget om å omregulere dette området, sa Ophaug.

19.29: Nå behandles Oslo kommunes høringsuttalelse om nytt regjeringskvartal

• Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Venstre støtter i hovedsak byrådet i denne saken. Det er viktig å sikre godt byliv i regjeringskvartalet – dette kan ikke bli en kontorørken. Oslo kommune bør si tydelig at UD bør bli i Victoria terrasse. Vi er også uenige i spørsmålet om 22/7-senteret. Vi forstår ønsket om at senteret skal ligge i nærheten av der bilen sto, men her er det så sterke sikkerhetsarumenter. Når det gjelder Y-blokka så vil vi også her vise til sikkerhetsargumentene som har kommet frem. Men vi vil gjerne se at arkitektkonkurransen avholdes først, sa Ophaug (sånn omtrent).

20.10: Hva skjer? Bystyret er allerede ferdig! Da stikker vi! Ses om tre uker!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**