Ivar Knai – tildelt Asker Venstres miljøpris

Ivar Knai med litografi av Egil A. Egebakken., Foto: Asker Venstre

Asker Venstres miljø-pris for 2016 går til fotografen, jegeren og friluftsmannen Ivar Knai fra Heggedal i Asker. Årets miljøpris er inspirert av FNs miljøverntema for 2016 om vern av truede dyrearter.

Ivar Knai får prisen sin for sitt arbeid med å dokumentere Østmarka-ulvens liv, og for et utstrakt opplysningsarbeid om ulvens rolle i det norske økosystemet. Det er viktig å gjøre rovdyrdebatten kunnskapsbasert.

Ivar Knai var den første som fanget Østmarkaulven på bilder og video gjennom egne møter med dem i naturen. Disse møtene og opptakene ble sentrale i NRKs program «Ut i naturen» om ulv i Norge (NRK Ut i naturen).

Ivar har brukt sine observasjoner og refleksjoner om hva som skjer i naturen når store rovdyr kommer tilbake, som utgangspunkt for utstrakt opplysningsarbeid i skoleklasser og for naturinteresserte.

Ivar har deltatt i ulvedebatten gjennom kronikker, artikler og leserinnlegg, bl.a. i Aftenposten og Klassekampen. Et av Ivars sentrale budskap er at vi alle plikter å støtte de deler av landbruket og distriktene som er under hardt press som følge av samfunnsutviklingen, men at ulven ikke er årsaken til problemene og at en bærekraftig utvikling i samfunnet må bygge på at vi igjen tilpasser oss å ha komplette, velfungerende økosystemer med rovdyr på toppen rundt oss i flerbrukslandskapet der vi bor.

Dessverre har Stortinget, mot Venstres stemmer, i år vedtatt et bestandsmål for ulv i Norge som vil føre til betydelig reduksjon av en allerede liten bestand. Ivar Knai er medlem i Asker Venstre. Knai er det første lokale medlemmet som får Asker Venstres miljøvernpris.

Prisen er et litografi «Vårsol», av Asker-kunstneren Egil A. Egebakken.

Om Asker Venstres Miljøpris:

Asker Venstres miljøvernpris har en lang tradisjon for å prise organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner som gjør en innsats for miljøet. Tidligere vinnere av prisen er blant annet Åstad og Berger gårder, Asker Turlag, Cambi, Asker produkt, Nakuhel, Askeladden tur-orientering og Asker husflidslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**