Oppland Venstres stortingsrepresentant, Ketil Kjenseth, er fortørnet over at Sps leder Trygve S. Vedum fra Hedmark hogger ned skogens muligheter i det grønne skiftet og roter bort Innlandets eventyrlige posisjon.
– Slagsvold Vedum heller bensin på bålet, sammen med Siv Jensen og Frp, i stedet for å ta kampen for det grønne gullet sammen med Venstre og sin egen partikollega Per Olaf Lundteigen, sier en oppgitt Kjenseth.
– Vi skal bygge ny, grønn industri som gir grønne arbeidsplasser i hopetall. Vi skal også fortsette å kjøre bil, særlig der det ikke finnes alternativer. Vi skal bare bytte ut innholdet på tanken, fra fossilt til grønt drivstoff. Her svikter Slagsvold Vedum katastrofalt på vegne av skogen og Innlandet, sier Kjenseth.
– Vedum framstår som Frps beste venn og Innlandets verste fiende. Det grønne skiftet handler om å gjøre grønne karboner fra skogen billigere og sorte karboner fra havbunnen dyrere. Jeg tror bilistene i distriktene heller vil fylle grønn biodiesel fra Oppland og Hedmark enn sort bensin fra havbunnen, sier Kjenseth.
I forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2017 har Sps leder Tryge Slagsvold Vedum uttalt:
«Regjeringen gjør det vanskeligere å bruke bil ved å øke drivstoffavgiften».
– Vi skal skifte fra sort til grønt drivstoff. Bilistene skal merke minst mulig, men vi må få opp storskalaproduksjon av biodrivstoff, sier Kjenseth og Venstre.
1,2, Tre – BioRegion Innlandet
Kjenseth viser til at Bergene Holm AS står klar med milliardinvestering i en stor biodieselfabrikk i Eidskog i Hedmark. De planlegger ytterligere fire fabrikker. Da trenger de forutsigbarhet fra staten av. De må vite at grønne avgifter skal ned og avgifter på fossil bensin og diesel skal opp.
– For Oppland og Hedmark, som har 40 prosent av skogressursene i Norge, er det mye viktigere å legge om avgiftene og satse på skognæringas plass i det grønne skiftet enn å holde nede prisene på fortidas drivstoff, sier Kjenseth og inviterer Slagsmål Vedum til kamp om det grønne skiftet.
Kjenseth viser til at fylkestingene i Oppland og Hedmark holder på å utvikle en bioøkonomi-strategi.
– Det er helt uforståelig at de ikke vil ha drivstofføkonomien med i en slik satsing. Det vil jo være en enorm innsprøytning i norsk skogindustri.
– Det høres helt bakvendt ut å pumpe fossil drivstoff opp fra havet og frakte til innlandet, mens en i dag sender trevirke på trailere til Sverige for å bli drivstoff og bioplast, avslutter Kjenseth.
Les også Ketils innlegg i GD her, der Ketil skriver om Innlandets viktigste ressurs.