I forbindelse med behandling av Grønn Strategi på bystyremøtet 21. september vedtok bystyret at man ønsker flere bilfrie bydeler, i første omgang med Møhlenpris som prøveprosjekt, og deretter større deler av Nygårdshøyden og andre sentrumsgater/-områder. I BA 28. september viser UiB-forsker Håvard Haarstad til at lignende prosjekter allerede er ganske utbredt i øvrige deler av Europa og Nord-Amerika, som et ledd i å skape folkeliv i gatene, og bedre leveforhold i byene. Et viktig ledd i å gjøre områdene mer attraktive, er å legge til rette for andre transportformer, men også sikre at de tilbudene beboerne benytter seg av, er innen ca. 10 minutters rekkevidde.
Hvordan ser byråden for seg at man kan legge bedre til rette for et økt mangfold av dagligdagse tilbud som kafeer, butikker, grøntarealer, arbeidsplasser osv. på Møhlenpris og øvrige deler av Nygårdshøyden?
Svar:
Kommunen kan gjennom planer legge til rette for ønsket bruk, men det er markedet som styrer tjenestetilbudet i sentrumsområdet. Samtidig er det i sentrum en rekke tidligere butikklokaler i underetasje som utgjør et potensiale for økt tjenestetilbud. Kommunen kan hindre uønsket bruk ved søknader om bruksendringer.
Kommunedelplan (KDP) Sentrum legger allerede i dag til rette for at Møhlenpris og Nygårdshøyden benyttes som boligområder og universitetsformål (arbeidsplasser). I boligområdene tillates ikke bruksendring av boliger til kontor, men institusjoner som betjener boligområdene er tillatt. (Bestemmelsen om kontor kom som er reaksjon på Universitetets tidligere kontorisering på Nygårdshøyden og den mangel på liv og utrygghet det skapte i området). 2 av 2 Tjeneste- og handelsvirksomhet som betjener boligområdene kan i følge KDP Sentrum innredes på gateplan. Bevertningssteder og uteservering kan tillates så sant det ikke er til urimelig sjenanse for naboene. Uteservering kan tillates for et mindre antall gjester og med maksimum åpningstid til kl. 22.00, dersom alle overordnede krav til framkommelighet, opphold og kulturhistoriske forhold er tillatt, (§10) (Med overordnet framkommelighet menes varelevering og utrykningskjøretøy.)
Gategrunnen er i disse områdene avsatt som gangareal med byromsbruk. På Møhlenpris er en rekke boliggater vist som gatetun. Boligområdene på Møhlenpris og Nygårdshøyden er vist som tre boligsoner med utenfra-mating og disse sonene er stengt for gjennomkjøring.
Transformasjonsområdene på Møhlenpriskaien og Marineholmen har potensiale for arbeidsplasser og økt servicetilbud som betjener både bolig og arbeidsplassområdene. Det kan ellers nevnes at bevertning i Nygårsparken er under planlegging, se svar på annet spørsmål i samme møte.