Kunstnerisk utsmykning av offentlige rom er når kunst av ulik art settes inn i en sammenheng og med en hensikt. Det kan virke forskjønnende, men viktigere er dets effekt som bidrag til stedsforståelse, identitetsbygging og heving av etiske og sosiale verdier. Kunsten når i disse sammenhenger bredt, og kan slik også bidra til å redusere sosiale forskjeller i hvem som møter kunst i sin hverdag. I et skolebygg kan utsmykning også bidra til å skape kreativitet, redusere støy og hærverk, inngå i læresituasjoner eller lek.
Forslaget møtte jubel fra mange av kommunestyrets politikere, og som enslige motstandere sto FrP; som var opptatt av hvordan disse pengene heller kunne brukes i eldreomsorg eller annet. De foreslo også at barna selv kunne stå for utsmykningen. Venstres Bård Borch Michalsen møtte motstanden med denne replikken: “Kunstnerisk utsmykning gjør ikke prosjektet 1,5% dyrere; men 1,5% vakrere, 1,5% bedre, 1,5% mer utfordrende og oss 1,5% rikere.”