Nå blir det billigere for deg å reise med toget

Bilde: Baard Salvesen

I Buskerud er det mange som pendler med toget, men nå blir det trolig enda flere. I oktober senkes nemlig prisen på månedskort med NSB med 20 prosent. – Det betyr blant annet at månedskortet fra Drammen til Oslo blir 345 kroner billigere i måneden og over 4000 kroner billigere i året, sier Venstres stortingskandidat i Buskerud, Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Reduksjonen var et viktig krav fra Venstre i budsjettforhandlingene i fjor og et resultat av budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF.

-Dette er godt nytt for folk fra Buskerud som bor utenfor Oslo og pendler med toget inn til hovedstaden til arbeid eller studier, sier Borsch.

Under kan du se eksempler på hvordan de nye prisene slår ut for togpendlerne i vårt distrikt.

Den 14. oktober blir det billigere månedskort fra din stasjon:

Strekning Før-pris Ny pris Spart pr. mnd. Spart pr. år
Kongsberg – Oslo
kr 2 912,- kr 2 330,- kr 582,- kr 6 984,-
Drammen – Oslo
kr 1 721,- kr 1 376,- kr 345,- kr 4 140,-
Brakerøya – Oslo
kr 1 704,- kr 1 363,- kr 341,- kr 4 092,-
Gulskogen – Oslo
kr 1 825,- kr 1 460,- kr 365,- kr 4 380,-
Lier stasjon – Oslo
kr 1 587,- kr 1 270,- kr 317,- kr 3 804,-
Hokksund – Oslo
kr 2 165,- kr 1 732,- kr 433,- kr 5 196,-
Mjøndalen – Oslo
kr 2 048,- kr 1 638,- kr 410,- kr 4 920,-
Rebekka Borsch, stortingskandidat, Buskerud Venstre.
Rebekka Borsch gleder seg over billigere tog for folk i Buskerud.

Lettere å ta grønne valg

-Det må bli enklere og billigere for folk å ta grønne valg, mener Rebekka Borsch. Dette tiltaket gjør nettopp det.

-Dersom du er av dem som ikke bruker tog når du reiser,
så ta en kikk på de nye billettprisene, oppfordrer hun, nå kan du spare både miljøet, tid og penger. Rene Kinderegget, med andre ord.

Vi gjør det billigere for deg å ta tog til jobben.
Rebekka Borsch (V)

Prisen settes ned for månedskort fra 14. oktober og vil i første omgang gjelde områder der NSB ikke har takstsamarbeid med lokale kollektivoperatører (altså over hele landet unntatt Oslo/Akershus, Stavanger, Bergen og Trondheim).

Vil utvide ordningen med lavere togpriser

– Venstre vil jobbe for å utvide rabatten til flere områder i forhandlinger om statsbudsjettet for 2017, sier Borsch.

I områder der kollektivtransportselskapene har et pris- og billettsamarbeid med NSB, vil ikke rabatten på 20 prosent gjelde. Dette omfatter for eksempel Ruter i Oslo og Akershus, Kolumbus i Rogaland og AtB i Sør-Trøndelag. Det betyr at Spikkestadbanen ikke får reduserte priser.

Dette er å bruke gulrot framfor pisk og det vi har stor tro på.
Rebekka Borsch (V)

– Neste skritt må være at prisen settes ned også i de områdene der NSB samarbeider med lokale kollektivselskaper om prisen. Det skal alltid lønne seg å velge kollektivt, og da må prisen også være lav, understreker stortingskandidat for Venstre i Buskerud, Rebekka Borsch. Dette er å bruke gulrot framfor pisk og det vi har stor tro på.

Les også: Dette mener Venstre om jernbane

Følg Rebekka på Facebook.

Venstre er uavhengig av særinteresser og store interesseorganisasjoner. Venstre setter folk først.

Slik kan du støtte Venstre:
Vil du bidra til at Buskerud Venstres
Rebekka Borsch blir valgt inn på Stortinget, så gi gjerne støtte til vår valgkamp. Ingen beløp er for små og ingen er for store. Gi en pengegave her
: Donér!

Bli aktiv og engasjert: Motta vårt nyhetsbrev

Meld deg inn: Bli medlem

Følg Rebekka på Facebook: Rebekka Borsch – Venstre