Ikke godt nok for framtiden!

Foto: Johanna Alvestad

Regjeringen skuffer på klima og kunnskap. Vi trenger et statsbudsjett som tar klimaet på alvor, og vi trenger et statsbudsjett som legger til rette for høyere utdanning og spesielt Universitet i Agder. At ikke Sørlandslaben (MIL) er inne i budsjettet er utrolig skuffende!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Regjeringens forslag kan neppe sies å være et bidrag til å innfri hverken Paris-avtalen eller Stortingets egne mål på klimaområdet. Budsjettet må endres betydelig for å få Venstres støtte.

Fremskrivninger mot 2030 i statsbudsjettet viser at utslippene særlig fra transportsektoren ligger an til å øke, tildels betydelig. Summen av utslippsreduksjoner i 2030 ligger an til å bli på bare 2 %, noe som åpenbart ikke er i tråd med hverken Regjeringens, Stortingets eller Venstres målsetninger. Dette holder simpelthen ikke!

Universitet i Agder har mange viktige behov, men er avspist med smuler. Universitetet trenger penger til Sørlandslaben (MIL), til utbygging og til nyskapning – i tillegg til bedre grunnfinansiering.

Sørlandslaben er et viktig redskap i en pågående omstillingsprosess, hvor reindustrialisering, teknologioverføring og grønt skifte er sentrale elementer. En teknologisk og grønn omstilling av norsk industri innebærer bl.a. introduksjon av bærekraftige produksjonsmetoder og utvikling av nye løsninger for miljøvennlig og fornybar energi.

Regjeringen sier at dette er et budsjett for flere jobber, men de nekter å satse på tiltakene som gir flere jobber. Sørlandslaben må bli fullfinansiert slik at vi får skapt teknologien og løsningene vi skal leve av i fremtiden.

Det blir nok en gang opp til Venstre å få Sørlandslaben på plass. Jeg kan forsikre NODE og Universitetet i Agder om at dette står på topp på prioriteringslista for Venstre også denne gangen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**