Reduksjonen var et viktig krav fra Venstre i budsjett-forhandlingene i fjor, og er et resultat av budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF. Mange bor utenfor Oslo og pendler inn til hovedstaden for arbeid eller studier. Vi gjør det billigere å ta tog til jobben. Det må bli enklere og billigere for folk å ta grønne valg, mener Venstre.
Priseksempler enkelte stasjoner i Vestfold:
Gulrot virker
Venstre fikk i 2008 gjennomslag for å sette ned månedskortprisen i Oslo og Akershus fra kr 720 til kr 550. Resultatet var at langt flere valgte å kjøpe månedskort, og dermed også å bruke trikk, buss og bane i hverdagen. Vi håper på den samme effekten for toget, og erfaring viser at gulrot ofte er bedre enn pisk, sier Abid Raja (bildet) som er Venstres transportpolitiske talsperson.
Vil utvide ordningen
Den nye prisen for månedskort vil i første omgang gjelde områder der NSB ikke har takstsamarbeid med lokale kollektivoperatører (altså over hele landet unntatt Oslo/Akershus, Stavanger, Bergen og Trondheim). I områder der kollektivtransportselskapene har et pris- og billettsamarbeid med NSB, vil ikke rabatten på 20 % gjelde. Dette omfatter for eksempel Ruter i Oslo og Akershus, Kolumbus i Rogaland og AtB i Sør-Trøndelag.
Neste skritt må være at prisen settes ned også i de områdene der NSB samarbeider med lokale kollektivselskaper om prisen. Det skal lønne seg for folk å velge miljøvennlige løsninger, og da må prisen også være lav, sier Abid Raja som er Venstres transportpolitiske talsperson.
Les også: Dette mener Venstre om tog og jernbane