Vår gruppeleder Karin Virik var på Dax18 – Hør hva hun sa her:

Karin Virik, Foto: Marianne Henriksen

Sandefjord kommune er i innspurten av sammenslåingsprosessen med Andebu og Stokke. Prosessen har foregått på en fin måte helt til posisjonen nå har foreslått store økninger i godtgjørelser til egne utvalgsledere. De har foreslått å øke den faste godtgjørelsen fra kr. 40.000 til kr. 400.000 for et par av utvalgene bla. Sandefjord Venstre er sterkt imot dette forslaget. Ordføreren rettferdiggjør dette i dax18 med at man nå har frigjort midler i størrelsesorden kr. 3 millioner som han ønsker bruke på godtgjørelser til politiske ledere. Men det er jo her logikken brister.! Innsparingen på 3 mill kommer jo kun av at man har redusert antall politikere i nye SAS. Antallet representanter i kommunestyret er redusert fra 93 folkevalgte til 57. Det er her besparelsen ligger. Denne voldsomme økningen som er foreslått går stort sett til Høyrepartienes politiske ledere og ikke til vanlige folkevalgte. Forslaget innebærer bla en reduksjon i godtgjørelsen til formannskapet i forhold til det Sandefjord har i dag. Det aller største problemet i saken er at flertallspartiene tydeligvis har ønsket å jobbe med dette forslaget uten innblanding fra opposisjon og presse. Sandefjord Venstre har sloss for åpenhet i mange saker i Sandefjord kommune. Og vi som folkevalgte skal være særskilt oppmerksomme når det er snakk om våre egne “lønninger”. Vår gruppeleder som løftet frem saken i juni har i SB av posisjonen blitt anklaget for “lekkasjer” til pressen bla. “Lekkasjer”? Fra åpne politiske møter hvor pressen kan være til stede? Dette er en viktig og prinsipiell diskusjon som mange mennesker i vår kommune er opptatt av. Det at politikerne bevilger seg selv så store økninger i sine godtgjørelser av fellesskapets midler er kritikkverdig. Denne saken kunne posisjonen forsøkt å finne en omforent løsning på slik at vi ikke kommer så dårlig ut fra hoppet som vi gjør nå.

Opposisjonen står samlet i denne saken og vi er spent på resultatet etter at saken er behandlet i Fellesnemnda og i Bystyret!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**