Reduksjonen var et viktig krav fra Venstre i budsjettforhandlingene i fjor, og et resultat av budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF.
Det må bli enklere og billigere for folk å ta grønne valg.
– Mange bor utenfor Oslo og pendler inn til hovedstaden for arbeid eller studier. Vi gjør det billigere å ta tog til jobben. Det må bli enklere og billigere for folk å ta grønne valg, sier Raja.
Eksempler:
Fylke | Strekning | Før-pris | Nå-pris | Billigere |
Vestfold | Tønsberg – Oslo | 3334 | 2667 | -667 |
Østfold | Moss – Oslo | 2165 | 1732 | -433 |
Buskerud | Drammen – Oslo | 1721 | 1377 | -344 |
Hedmark | Hamar – Oslo | 3818 | 3054 | -764 |
Gulrot virker
Venstre fikk i 2008 gjennomslag for å sette ned månedskortprisen i Oslo og Akershus fra 720,- til 550,- kroner.
– Resultatet var at langt flere valgte å kjøpe månedskort, og dermed også å bruke trikk, buss og bane i hverdagen. Vi håper på den samme effekten for toget, og erfaring viser at gulrot ofte er bedre enn pisk, sier Raja.
Vil utvide ordningen
Prisen settes ned for månedskort fra 14. oktober, og vil i første omgang gjelde områder der NSB ikke har takstsamarbeid med lokale kollektivoperatører (altså over hele landet unntatt Oslo/Akershus, Stavanger, Bergen og Trondheim).
– Venstre vil jobbe for å utvide rabatten til flere områder i forhandlinger om statsbudsjettet for 2017.
Eksklusivt Venstre-nytt rett i innboksen
[apsispro id=”866968″ thankyou=”Abonnement registrert!”]
I områder der kollektivtransportselskapene har et pris- og billettsamarbeid med NSB, vil ikke rabatten på 20 prosent gjelde. Dette omfatter for eksempel Ruter i Oslo og Akershus, Kolumbus i Rogaland og AtB i Sør-Trøndelag.
– Neste skritt må være at prisen settes ned også i de områdene der NSB samarbeider med lokale kollektivselskaper om prisen. Det skal alltid lønne seg å velge kollektivt, og da må prisen også være lav, understreker Raja.
Les også: Dette mener Venstre om tog og jernbane