Kjemper for at Flesland og Kokstad utredes

Idun K. Bortne er 2. kandidat for Hordaland Venstres stortingsliste 2017.
Idun K. Bortne er 2. kandidat for Hordaland Venstres stortingsliste 2017., Foto: Jarand Boge

Hordaland Venstres andrekandidat Idun K. Bortne ønsker at det settes av penger til godsterminal-utredning på Flesland og Kokstad, skriver Fanaposten.

– Venstre står ved bystyrets Hordnesskogen-vedtak, men vi er samtidig konsekvente: Vi har sagt at Flesland/Kokstad bør utredes, og nå vil vi sette av penger til det, sier Bortne til Fanaposten.

Venstre fikk gjennomslag i byrådet og bystyret at andre alternativer også måtte utredes grundigere, når lokasjon av ny godsterminal for Bergen skal velges. Bystyret gjorde følgende vedtak:

“Bystyret mener at Rådal fremstår som det samlet sett beste alternativet i KVU’en. I beslutningen er det lagt vekt på klimavennlige transportløsninger, ivareta biologisk mangfold, samt behovet for å skjerme hjem, bygdelag og produktiv landbruksjord. Bystyret ber samtidig om at det i den videre prosessen utredes om fjellhaller og mindre arealkrevende løsninger har vært konseptuelt godt nok vurdert i Jernbaneverkets utredning, herunder utredning av Flesland Øst/Kokstad Vest-området.”

Statsbudsjettet kommer torsdag 6. oktober, deretter vil Venstre legge frem sitt alternative forslag.

Les hele saken i Fanaposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**