Venstre satser på Forsvaret og Venstre satser i nord

Foto: Dreamstime.com

I dag la Venstre frem sitt forslag til Langtidsplan for Forsvaret. Særlig når det gjelder Hæren og Heimevernet skiller Venstres prioriteringer seg fra regjeringens forslag. Harstad Venstre og Troms Venstre har fått stort gjennomslag i eget parti for nødvendigheten av å bygge opp Forsvaret i nord. I Venstres forslag videreføres både Kystjegerkommandoen, Alliert treningssenter og FMKN.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

”Venstre forstår nødvendigheten av et godt forsvar der trusselen er størst, og et godt kystforsvar i landet med verdens nest lengste kyst,” forteller Maria Serafia Fjellstad, varaordfører i Harstad. ”Venstre ønsker derfor å videreføre Kystjegerkommandoen, og ser på denne ressursen som viktig for landets sikkerhet.”

Venstre ønsker nemlig å etablere et Kystforsvar, hvor både KJK og kystkorvettene inngår, og hvor Trondenes også tilføres et vernepliktig kompani. Forsvaret av kysten er vel så viktig som en havgående marine. Nettopp fokuset på Nord-Norge ser vi også gjennom videreføringen av basen på Andøya, helikopterbasen på Bardufoss, og kanskje enda tydeligere gjennom etablering av et grensejegerkompani i Sør-Varanger og en jegerbataljon i Porsanger. Venstres forslag til ny Langtidsplan har samme prislapp som regjeringens forslag, dvs en økning på 165 milliarder.

”Den klare strategien i LTP er fortsatt å satse på samarbeid med våre allierte, og da har vi i Harstad vært tydelige på at de fortsatt bør få trene her hos oss på Åsegarden”, sier Even Aronsen, fung.leder Harstad Venstre. ”Her har Venstre et spennende forslag om å forsøke Offentlig Privat samarbeid, og se om dette kan driftes videre av kommunen.”

”Jeg er stolt over og glad for at den innsatsen vi i Harstad og i Troms har lagt ned for å formidle verdien av forsvaret i nord til Venstre sentralt, har gitt så god uttelling som den har,” avslutter Maria Serafia Fjellstad. ”Venstre bekrefter med dette at de satser på nasjonen og satser i nord. Nå håper vi at også at de andre partiene lykkes like godt opp mot sine sentrale politikere.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**