Må du regne med at sykkelen din blir stjålet med jevne mellomrom?

Foto: Marikken H. Wathne

Tenk deg dette: du bruker bilen fast hver dag til jobb. Men bilen din blir stjålet innimellom! En gang i året, en gang annethvert år. Det er ikke noe du legger opp til. Men det skjer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Skrevet av SUZY HAUGAN, GRUPPELEDER FOR TØNSBERG VENSTRE

Du anmelder, men det blir ikke prioritert. Det blir kanskje sånn at du tenker at du skal kjøpe en skikkelig dårlig bil slik at ingen gidder stjele den. Eller at du tenker du må finne en alternativ transportmetode. Jeg tror flere syklister kan kjenne seg igjen i denne situasjonen.

Etter å ha blitt frastjålet en sykkelvogn forrige uke, har jeg tenkt endel. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har fått frarøvet sykkelen sin. Men tall det har Statistisk sentralbyrå (SSB). I 2014 var det 18.300 anmeldte sykkeltyverier i Norge, en økning på 11 prosent fra året før.

 

Sykkeltyver må ha en behagelig kriminell hverdag

Det fremkommer ikke hvor mange sykler som ble funnet igjen, men jeg kan se at det var 73 straffereaksjoner totalt samme år på sykkeltyverier. Det forteller meg at et sykkeltyveri mer eller mindre er eiers hodebry alene, minimalt prioritert av det offentlige, og helt sikkert en behagelig kriminell hverdag.

Jeg opplever en resignasjon blant enkelte. «Ja ja. Sånn er det. Parkerer du her blir den stjålet. Anmelder du skjer det ingenting». Har det blitt allment akseptert at sykkeltyveri er en naturlig del av syklistlivet?

 

Jeg vil ha forutsigbarhet og trygghet

Jeg vil ikke ha det sånn. Og jeg syntes ikke det er greit. Velger man sykkel som fremkomstmiddel i hverdagen så ønsker man selvsagt forutsigbarhet og trygghet.

En sykkel har jo mye mindre pengeverdi enn mye annet. Men – i et miljøperspektiv har jo sykkelen en stor verdi. Alle nasjonale og lokale politiske mål handler om å få mertrafikk over på sykkel, gange og kollektiv. Og da burde det jo politisk også bidras til at det oppleves trygt å velge sykkel, gange og kollektiv. Og da mener jeg ikke bare trygge sykkelveier. Jeg mener trygge låsemuligheter, og holdninger til sykkeltyveri.

 

Tønsberg trenger et Sykkelhotell

Jeg mener kommunen burde ta initiativ til et sykkelhotell i Tønsberg, gjerne med flere avdelinger. Jeg syntes også flere busstopp burde ha sykkelparkering med låsemuligheter. Kommunen må sørge for å få et omfattende bysykkelprosjekt på plass. Da kan en velge sykkel uten å være bekymret for tyveri. Barnehager i enkelte kommuner har eget vognhus til sykkelvogner – er det muligens aktuelt for noen av Tønsberg-barnehagene også?

Har det blitt allment akseptert at sykkeltyveri er en naturlig del av syklistlivet?

Publisert på Tønsberg Blads nettsider 16. september 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**