En grønn bilpark er fremtiden

Foto: Rune M. Nesheim

Norge har ambisiøse mål om å redusere utslippene av klimagasser. Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Norge, og en fersk rapport fra Miljødirektoratet viser at en grønnere bilpark er et av de viktigste virkemidlene for å få ned utslippene.

Det første halvåret i år er 18,4 prosent av nye registrerte biler i Norge nullutslippsbiler. Dette viser at elbilpolitikken i Norge har vært vellykket og at vi har klart å dreie salget av nye biler i riktig retning. Samtidig utgjør elbiler bare 2 % av den totale bilparken, og vi må derfor fortsette å gjennomføre de tiltakene som har vist seg å fungere. Det mest effektive er å bruke avgiftssystemet og endre bilavgiftene slik at de stimulerer til bruk av elbiler og hybridbiler. Grønne valg må belønnes mens det må bli dyrere å forurense.

Selv om elbil-satsningen har vært vellykket, ser vi at utslippene fra veitrafikk har økt de siste årene. Dette henger sammen med økonomisk vekst og befolkningsutvikling. En større befolkning gir behov for mer persontransport, og bedre økonomi gir oss mulighet til å reise oftere. Ved å gjøre det dyrere å kjøre biler med høye utslipp, vil man ikke bare øke bruken av miljøvennlige biler, det vil også bli mer lønnsomt å reise kollektivt. Særlig i byene er det viktig at trafikkvekst som følger av økt befolkning, tas med sykkel og kollektiv.

En omlegging av bilparken i miljøvennlig retning er helt nødvendig, og skiftet må gå fort hvis vi skal nå de klimamålene vi har satt oss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**