Formannskapet vedtok å protestere mot regjeringen, mot Lillesands tidligere miljøvernminister, mot sine politiske kolleger i Kristiansand og mot å gjøre noe for å redusere klimautslippene. Men det hjelper dessverre lite å protestere for all verden, om man likevel er tvunget til i henge med på ferden.
Bymiljøavtalen er en av avtale hvor Lillesand kommune kun er en høringsinstans. Det er Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune og staten som forhandler, og gjennom samarbeidet i ATP kan vi i beste fall påvirke hvilke prosjekter som skal prioriteres. Med gårsdagens vedtak setter vi oss på sidelinja i stedet for å kreve kraftig forbedret busstilbud. For det kunne vi gjort.
Det er skrevet mange meter om hvor urettferdig bominnkrevingen, og det er ganske klart for de fleste at ordningen ikke er ideell. Det trengs en opprydding i både antall bompunkter og i avgiftssystemet, men foreløpig er det dette vi har. Vi vil gjerne ha enda flere positive tiltak for å få flere til å velge bort bilen, men vi kommer nok ikke unna at det også må være en form for avgift. Vår region og Lillesand må også følge opp den forpliktende Paris-avtalen som ble kjempet gjennom for under et år siden.
Venstres tidligere samferdselsminister, Torild Skogsholm, var arkitekten bak den politikken som nå medfører at hver tredje el-bil som selges i Europa selges i Norge. Eller at hver femte nye bil som selges i Norge er en el-bil. Dette er en suksesshistorie uten sidestykke. Skatte- og avgiftspolitikken er et utmerket redskap for å få folk til å ta grønne valg.
Klimaendringene er allerede synlige i Norge. Nedbørsmønsteret har endret seg, vekstsesongen har blitt lengre, breene krymper og isbjørn sulter på Svalbard. Det snakkes mye å bekjempe klimaendringer og jobbe for et grønt skifte, men denne saken handler om å gjøre noe helt konkret. Klimaet trenger handling – ikke ord.
Petter N. Toldnæs (V)