Oljå fyller 50 år, hva nå?

Bergens Tidende

I dagens Stavanger Aftenbladet skriver leder, Mette Vabø, om regionens fremtidsutsikter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

For 50 år siden startet oljeeventyret for Norge og Stavanger, og et eventyr har det vært! På de 50 årene har vi sett en betydelig vekst i velferds- og kunnskapsnivå både for landet og regionen. Særlig oss i Stavangerregionen har mye å takke oljå for – den har hatt stor betydning også utenfor bransjen. Hvordan hadde for eksempel kulturlivet i Stavanger sett ut dersom oljå ikke gjorde sitt inntog i byen for 50 år siden? Oljå har bidratt til at vi har en by vi med rette kan være stolt av i dag – en internasjonal og mangfoldig by med 179 nasjonaliteter representert. Denne mangfoldige befolkningen har et høyt utdannelsesnivå og en god levestandard. Oljå har hatt en hovedrolle i å gjøre Stavanger til den byen den er i dag – det er jeg takknemlig for, og stolt over!

Nedgangstider
Det er nedgangstider i Oljå, Det siste året har hatt preg av stadig økende arbeidsledighet, permitteringer og mye skriverier om endringene byen vår går gjennom. Det er nå vi skal ta lærdommen fra tidenes oljeboom med oss inn i nye, grønne næringer. Mye bra har allerede skjedd – Stavanger blir en smartby. Hvis vi mellom kommune, fylkeskommune, akademia og næringslivet får til et solid og gjensidig forpliktende samarbeid, vil det kunne skapes mange nye arbeidsplasser og spennende forretningsmuligheter for hele regionen. I Venstre vil strekke vi strekke oss langt for å utnytte det sanne potensialet i en smartby, slik at hverdagen blir bedre for alle byens innbyggere. Kanskje vil det beste fra den nye velferdsteknologien bli funnet opp nettopp i Stavanger?

Mette Vabø
Mette Vabø, foto: Joachim Steinbru

Fremtidens muligheter
Et annet felt hvor Stavangerregionen har et betydelig fortrinn er innenfor miljøvennlig energi. Vi er energihovedstaden ikke oljehovedstaden og nå har vi en unik mulighet til å satse. Vi må ikke gi slipp på den høyt kompetente arbeidskraften fra oljå men sysselsette disse innenfor miljøvennlig energi. Det er godt for regionen og for kloden!

Vi må heller ikke glemme at vi bor midt i et av landets største matfat. Stavangerregionen omgir seg med kanskje landets beste jordbruksjord. Dette har vi lett for å glemme når vi diskuterer fremtidens muligheter, det er også muligheter for arbeidsplasser her – vi trenger kloke hoder som kan sikre en enda bedre ressursutnyttelse slik at vi kaster enda mindre mat og bruker mer.

Et mangfoldig næringsliv
Er dette et avskjedsbrev til oljå? Nei, selvsagt ikke! Oljå kommer til å ha stor betydning for regionen i flere år fremover. Jeg håper derimot vi sørger for at regionen ikke blir for ensidig igjen, la oss ikke bare ha en mangfoldig befolkning – la oss også sørge for et mangfoldig næringsliv! Vi gjør klokt i å satse på flere nye felt nå, og sikre at regionen har mange bein å stå på. På den måten vil vi bidra til et variert og allsidig arbeidsmarked som igjen vil gjøre regionen til et attraktivt sted for en voksende kreativ og kunnskapsrik befolkning. Det vil våre barn og barnebarn takke oss for!

Mette Vabø

Leder i Stavanger Venstre