– Vi har rullebaner på Torp og Rygge som ligger der allerede, og vi mener vi bør utnytte dem til å avlaste Gardermoen framfor å bygge nytt. Når Heathrow greier seg med to rullebaner, burde også Gardermoen gjøre det, sier Ketil Kjenseth, stortingsrepresentant for Venstre i Oppland, til Klassekampen fredag.
Planen om å bygge ut Oslo Lufthavn er en del av grunnlagsdokumentet for neste Nasjonal transportplan (NTP). Planen skal behandles i Stortinget våren 2017.
Kjenseth sier saken vil være avgjørende for Venstre i behandlingen av transportplanen
– For oss er dette en viktig miljøsak på samme måte som oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. De som vil ha Venstre med på laget, må regne med tøffe forhandlinger. Dette må jo være en kjærkommen mulighet for Frp, som så gjerne vil redde Rygge. Her har de sjansen til å sikre framtiden til flyplassen, sier han.
– Vi ser at de miljøvennlige løsningene halter litt sakte framover. Innfasingen av miljøvennlig drivstoff greier ikke å holde tritt med den enorme veksten i flytrafikken, så da er vi nødt til å ta grep for å begrense veksten. Å ikke bygge en tredje rullebane på Gardermoen er et slikt grep.
– En full utbygging av InterCity-trianglet innen 2030 må slås fast i transportplanen. Mellom Hamar og Lillehammer er det nå bare skissert et krysningsspor.
Miljødirektoratet er også negativ til en tredje rullebane, som i sitt høringssvar om NTP skriver at veksten i flytrafikk og utslipp som en slik utbygging vil medføre, kan være i strid med Norges klimamål.
Les hele saken på side 9 i Klassekampen 08.07.16