Vedtak om regionreformen fylkestinget juni 2016

Vedtak:

1.Akershus fortsetter arbeidet med regionreform med sikte på sammenslåing med ett eller flere av våre nabofylker.

2.Akershus fylkeskommune vil fortsette dialogen med Oslo kommune med sikte på et tettere samarbeid og en eventuell sammenslåing.

3.Østfold forventes i juni å gjøre et vedtak om videre prosess. Buskerud forventes å gjøre et vedtak i slutten av august. Akershus går i forhandlinger med den/de som vedtar å gå videre i forhandlinger med Akershus. Forhandlingene starter så snart som mulig og senest ultimo september.

4.Vestfold inviteres også inn i forhandlingene, dersom de ønsker en løsning sammen med Østfold, Buskerud og Akershus.

5.Det nedsettes et forhandlingsutvalg bestående av fylkesordfører Anette Solli (H), fylkesvaraordfører Lars Salvesen (KrF) og Arne-Rune Gjelsvik (FrP). Forhandlingsutvalget får fullmakt til å framforhandle en avtale med aktuelle fylkeskommuner. Fylkesrådmannen er sekretariat for forhandlingsutvalget og deltar i forhandlingsmøtene.

6.Fylkestinget orienteres i kommende møter om status i forhandlingene. Det legges fram en sak til fylkestinget om status i forhandlingene i oktober med sikte på å gjøre et endelig valg av alternativ basert på forhandlingene så langt.

7.Dersom Akershus kommer til enighet med ett eller flere av våre nabofylker vedtas en sammenslåing i desember.

8.Vedtaket i foreliggende sak sendes sammen med saksframlegg og vedlegg kommunene, næringslivsorganisasjonene, regionale frivillige kulturorganisasjoner og ansattes organisasjoner for høring. Fristen settes til 20. september 2016. Tilbakemeldingene omtales i sak til fylkestinget i oktober 2016.

9.Vedlagte utkast til brev sendes til kommunene, næringslivsorganisasjonene, regionale frivillige kulturorganisasjoner i Akershus og ansattes organisasjoner i Akershus fylkeskommune.

10.En eventuell sammenslåingsavtale skal inneholde konkretisering av klima- og miljømål, og synliggjøre at en større region er et positivt bidrag til disse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**