Ja, så var det tallene igjen – de reelle og graderte!!!

 

Rune Øverås har gitt følgende kommentar:

Litt bakgrunn: Jeg har jobbet ombord i Orion på Andøya i snart 25 år.
Har opplevd det meste og operert Orion ut fra de fleste flystasjonene, både i Norge og ellers i Europa.
Denne artikkelen kommer med noen tall for støyutbedringer og for forlengelse av rullebanen på Andøya.
Hvor i all verden tar de disse tallene ifra? De er ikke i nærheten av det som er lagt frem tidligere.
Hvor mange landinger og avganger kommer F-35 til å ha daglig?
QRA skal i hovedsak brukes ved avskjæring av Russiske fly og eventuelle øvelser. Det legges opp til å kun bruke simulator for F-35 treningsflyging.
Så det vil til tider være flere dager uten F-35 fly aktivitet.
Går vi noen år tilbake så gikk det helt greit når både Starfighter og SR-71 (verdens raskeste fly) opererte over hustakene på Andenes. Og de bråker mye..
Har man spurt de som bor her om hva de synes om “støyproblemene” siden Andøya flystasjon ble bygget?
Hvis Evenes hadde vært mere egnet, ville jeg ikke brukt tid på slike kommentarer. Men Andøya er bedre egnet for flyoperasjoner! Det mener flygerne som flyr F-16. USA går også ut og sier Evenes ikke er egnet…
Nå som havna på Andenes skal bygges ut for mange 100 millioner, og skal være istand til å ta imot store Cruise skip, vil det være en lett sak for allierte å komme til unnsetning sjøveien skulle jeg tro.
Jeg er overbevist om følgende: når denne saken skal bli behandlet på Stortinget i høst vil den beste løsningen bli valgt, og Andøya flystasjon blir styrket på flere området.

Se mer

Regjeringa skriver i sin langtidsplan at nedleggelsen av Andøya flystasjon er det tiltaket i planen som gir de størst negative…
www.vol.no

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**