LIVEBLOGG: Bystyrets møte 14.06.16

Foto: Oslo Venstre

Oslo Venstre blogger live fra dagens møte i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Heihei alle fans, og hjertelig velkommen tilbake til livebloggen! Her kan du følge med på hva Venstres representanter foretar seg i dagens møte.

15.01: Opprop

For Venstre møter Hallstein Bjercke, Espen Ophaug, Toril Berge Flatabø og Odd Einar Dørum. Hoveddelen av dagens møte er behandling av årsoppgjør for kommunens virksomheter, og på grunn av hans tidligere posisjon som byråd er han inhabil i behandlingen av disse. I hans sted møter Julianne Ferskaug under de sakene det gjelder.

15.05 Muntlig spørretime

Hallstein Bjercke stiller spørsmål om Manglerudprosjektet. I byrådets høringsuttalelse til NTP skriver byrådet at de ikke ønsker at staten skal prioritere realisering E6 Manglerudprosjektet. Kan byrådet bekrefte at prosjektet skal realiseres?

Byråd Lan Marie Nguyen Berg sier at byrådet er for deler av prosjektet, men ikke hele.

Bjercke følger opp med spørsmål om byrådet bevisst ber staten nedprioritere viktig byutviklingsprosjekter i Oslo.

Byråd Berg svarer at de ønsker prosjekter som ikke bidrar til mer biltrafikk.

Odd Einar Dørum følger opp med spørsmål der han gjentar Bjerckes første spørsmål. Kan byråden forsikre om at de vil sikre fremdrift i prosjektet?

Byråd Berg svarer at byrådet er opptatt av å redusere biltrafikk og sikre trygg luft og at de jobber for byens beste.

Høyre og Fremskrittspartiet fulgte også opp med spørsmål. Det er tydelig at flere er bekymret for forslaget.

Espen Ophaug stiller spørsmål om byrådets samarbeid med Storting, regjering og omkringliggende kommuner. Han nevner flere eksempler på saker der byrådet opptrer lite konstruktivt i møte med andre politikere. Ser byrådet at dette over lenger tid vil svekke Oslos interessert?

Byrådslederen svarer at de vil tilstrebe å samarbeide godt med regjering og Storting. Han sier også at man i enkelte ordskifter, blant annet når man snakker om miljøpolitikk, har behov for å uttrykke uenighet.

Ophaug følger opp. Oslo er avhengig av staten for å få til mange nødvendige løft. Det er ikke god dialog når finansbyråden oppfordrer Oslos innbyggere til å kaste Hans Olav Syversen fra Stortinget i en sak om barnevern og ledighet. Han ber byrådet bekrefte at de er takknemlige for innsatsen Syversen og Oslobenken gjør for byen på Stortinget.

Byrådslederen svarer at alle i salen bør være opptatt av Oslos barnevern. Han håper Oslobenken vil gjøre mer for Oslos barnevern fremover.

Odd Einar Dørum følger opp spørsmålet. Han lister opp CVen sin (hehe) og sier at dette handler om at Syversen bør få anerkjennelse for sin innsats for Oslos barnevern.

Byrådslederen sier at de er opptatt av å være reale. Han sier at han respekterer Syversen, men mener det er rimelig å ta igjen når andre politikere snakker Oslo ned.

16:15 Vi går på behandling av øvrige saker – og første sak er årsoppgjør for kommunens virksomheter.

Toril Berge Flatabø holder Venstres første innlegg. Oslo har vært en godt styrt by i mange år, det ser vi av årsoppgjørene for 2015. Byen har en god og stabil økonomi, lav gjeldsgrad og høyeste kredittverdighet. Vi har hatt stor suksess med å tilby byen et godt og mangfoldig tjenestetilbud der kvalitet er det viktigste, ikke hvem som driver det. Nå vil byrådet rekommunalisere, og det er synd. Det er dyrt og det gir oss et dårligere tilbud med mindre valgfrihet for de som benytter seg av tjenestene, sa Flatabø (sånn omtrent).

Espen Ophaug holder Venstres andre innlegg. I byutviklingspolitikken er det grunn til å være bekymret for det nye flertallet i byen. I flere år har Oslo hatt en byutviklingspolitikk som fokuserer på fortetting langs knutepunkt, bevaring av småhusområder og utvikling av nye gode bomiljøer. Nå er det nye tider, der hensynet til utbyggerne går foran hensynet til kvalitet i byutviklingen. Allerede har vi sett eksempler på at byrådet sammen med Frp bygger ned de grønne åsene i byen. Venstre vil fortsette å kjempe for å beholde byens grønne preg, sa Ophaug (omtrent) og la til at han er overrasket over at MDG er med på en slik utvikling.

17.30: Bystyret tar nå middagspause. Vi er tilbake klokken 18.15!

18.15: Middagspausen er over, og vi fortsetter beretningsdebatten.

Julianne Ferskaug er neste taler fra Venstre. Oslo har vært godt styrt, og innenfor kultur og utdanning har vi fantastiske resultater i vise til. Det forrige byrådet satset på topp og bredde i kulturen, og satset stort på Osloskolen for å gi alle barn et godt utgangspunkt. Gratis kjernetid i AKS fungerer godt, men gratis AKS til familier med svært høye inntekter er en dårlig prioritering. Derfor mener Venstre vi bør målrette innsatsen mot de som i dag ikke har råd til AKS, sa Ferskaug (omtrent), og benyttet anledningen til å kritisere byrådet for å leie ut store arealer i nytt hovedbibliotek og til å rose Munch-museet for den formidable suksessen de har hatt de siste årene.

Odd Einar Dørum holder siste innlegg fra Venstre. Han brukte innlegget på å uttrykke bekymring rundt det nye byrådets budsjettering på kollektiv og manglende vilje til å skjerme prisene på månedskortet. Han var også bekymret for at byrådet ikke lenger følger prioriteringslistene til idretten og at de nedskalerer nye Jordal Amfi. Venstre vil fortsatt kjempe for idrettens interesser, sa Dørum.

19.07: Vi er nå ferdig med årsberetningene og går på resten av sakskartet.

19.13: Nå behandles saken Drammensveien 149 – detaljregulering.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Kommuneplanen er tydelig på at man skal ha en områdeplan for Skøyen før man driver denne typen detaljregulering. Det er uhørt at byrådspartiene og Frp går for å bygge 16 etasjer på Skøyen uten en helhetlig plan for området. Kanskje vil planen vise at det er rom for enda høyere utnyttelse i dette området, men i dag må vi følge en enstemmig bydel og hindre en stykkevis utvikling av et område med så stort potensial. Her har det vært en forferdelig dårlig medvirkningsprosess og jeg håper flere blir med å sende saken tilbake til byrådet, sa Ophaug (omtrent).

Odd Einar Dørum tar også ordet. Han var tilstede på et beboermøte på Skøyen der folk fikk beskjed om å slappe av frem til områdeplanen kommer. Men dessverre ble det ikke slik likevel. Folk i denne byen må kunne forvente forutsigbarhet. Vi skal fortette, men det må være etter en plan. Her setter byrådet medvirkning til side fordi det passer dem, sa Dørum.

Ophaug holder et innlegg til for å understreke viktigheten av god medvirkning i prosesser. Her har byrådet hoppet elegant over medvirkningsprosessene og det kler et byråd som er opptatt av medvirkning meget dårlig, sa Ophaug.

20.00 Det skjer lite fra Venstres representanter for øyeblikket, men livebloggen kan melde om et relativt underholdende møte med realtivt høy temperatur. Verdt å se en del klipp av dette møtet på Oslokommunetv.no senere da, for å si det slik.

20.05 Nå behandles privat forslag fra Erik Lunde (KrF) om bedre innsats mot menneskehandel og moderne slaveri.

Toril Berge Flatabø holder Venstres innlegg. Jeg er glad for at vi er enstemmige i denne saken og at vi nå skal få en handlingsplan mot menneskehandel og moderne slaveri som også skal se på prostitusjon. Noe av utfordringen er at de mange som utsettes for dette ikke er enkle å nå. Det er gjerne mennesker som ikke har oppholdstillatelse i Norge eller mangler papirer. Skal vi fange dette opp trenger vi en koordinert innsats og samarbeid på tvers av etater, og det er derfor det er så viktig å ha en plan fra arbeidet. Jeg er også glad for at vi skal få en informasjonskampanje om å hvordan man kan oppdage og varsle om dette når det oppdages ute i byen, og da må vi ha befolkningen og arbeidsplassene med oss på laget, sa Flatabø (omtrent).

20.41: Nå behandles filmmeldingen.

Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Han startet med å takke tidligere byråd Hallstein Bjercke for å få “Snømannen” til Oslo og takket også byrådet for en god melding. Jeg er begeistret for meldingen og for å få et regionalt filmfond, men jeg skulle gjerne sett enda mer til hvordan vi skal arbeide med dette i fremtiden, sa Dørum.

20.52: Nå behandles privat forslag fra KrF om fritidsaktiviteter for fattige barn.

Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Fattigdom er veldig komplekst og vi må finne de riktige grepene. Dette må ikke basere seg på postadresse, men på realiteter. Vi stemmer for Erik Lundes forslag med overbevisning. Det er ikke enkelt å være en som faller utenfor, heller ikke i de deler av byen der det ikke er mange som gjør det. Dette handler ikke om postadresse, det handler om barn, sa Dørum.

21.09: Hei hvor det går! Der var jammen bystyremøtet ferdig for i dag! Men frykt ikke, kjære fans, allerede neste onsdag er livebloggen tilbake med juicy oppdateringer. Da behandles både revidert budsjett, nytt kriteriesystem for Oslo og ikke minst Oslopakke 3. PEACE.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**