En nasjonal fraværsgrense på ti prosent skulle etter planen innføres fra og med skoleåret 2015/2016. Forskriftsendringene gjort av regjeringen har vakt stor oppsikt, og tusenvis av elever tok til gatene for å protestere. Samtidig har mange høringsinstanser stilt seg kritisk til den rigide grensen.
Slik fraværsgrensen var foreslått, ville den pålagt skolene å ikke vurdere elever i fag hvor de har et fravær på ti prosent eller mer. Selv om elevene utover skoleåret skulle møte jevnt og trøtt og gjøre en solid innsats, ville ikke dette hatt noen innvirkning hvis grensen allerede er overskredet.
-Det er få som tviler på at en fraværsgrensen på 10 prosent vil disiplinere en del av dem som har ugyldig fravær. Problemet er imidlertid at det vil ramme så mange flere. Grunnene til at ungdom er borte fra skolen er mange og varierte – noen av dem har ikke lyst til å møte i undervisningen, noen føler de ikke møter nok utfordringer i skolehverdagen, mens andre sliter med komplekse psykiske utfordringer, sa Iselin Nybø.
Problemet med fraværsgrensen er at den ville ramme så mange flere enn skulkerne.
Etter det ble kjent at det ikke ville bli noe av den foreslåtte grensen fra regjeringen, snudde Arbeiderpartiet og ønsket likevel en fraværsgrense med en liten endring i innretningen. Hvordan denne blir seende ut, gjenstår å se.
-Selv om fraværet i den videregående skolen er høyere enn ønsket, er frafallet et mye større problem. Og i en tid hvor frafallet er stort og mange elever sliter med psykiske utfordringer og press, er det ikke sikkert det er riktig å innføre enda flere krav, enda flere grenser og enda flere måter å måles på, sa Iselin Nybø.
Venstre mener at de viktigste tiltakene er de som kommer før en eventuell grense for fravær er nådd. Det er mye viktigere å snakke om hva vi kan gjøre for å forhindre at elever har et fravær på 10 pst. eller mer i et gitt fag enn om hva som skal skje når den grensen er passert. Skolen skal legge til rette for at elever føler at de mestrer og for at de skal ha en meningsfylt skolehverdag som legger til rette for at elevene kan utvikle egne talent og interesser.