Finansdebatt i bystyret: Hvor lenge kan vi leve på en oljefyrt kroppstemperatur?

Jan Erik Søndeland i debatt i Stavanger bystyre 13. juni, 2016, Foto: Stavanger Venstre

Når vi kommer tilbake til normal oljefyrt kroppstemperatur, hvor lenge vil det vare? Vi kan ikke basere oss på Stavanger skal tilbake til et skattenivå på 140 % av landssnittet, sa Jan Erik Søndeland til bystyret under økonomi-debatten i bystyret idag. Les Venstres innlegg i saken her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Ordfører, jeg vil starte med å takke samarbeidspartiene på Stortinget for tiltakspakken på 400 millioner kr. Halvparten går til Rogaland, og hver 5. krone går faktisk direkte til bykassen i Stavanger – og de skal investere for.

Dette gjør det bl.a. mulig å realisere Skateparken på Tasta, Hillevåg Torg, Nye friområder og ikke minst: Gjennomføre et rehabiliteringsløft på 20 millioner kr, som kommer på toppen av de 26 millionene flertallspartiene la inn i HØP’en for 2016. Man kan trygt si at de ikke-sosialistiske partiene tar grep både på Stortinget og her i Stavanger bystyre.

Jan Erik Søndeland i finansdebatt i Stavanger bystyre

Ordfører, vi jobbes godt i Stavanger med å skape ny næring. Noe vi i Venstre er spesielt fornøyde med, er at vi har fått trappet opp innsatsen for lokale gründerinitativ. Dette gjøres også i nabokommunene våre og på fylkesnivå, men jeg drister meg til å si at her går Stavanger i front.

Dette skal være den kommunen i Norge, med de beste offentlige rammevilkår for de som vil skape nye arbeidsplasser.

Men. Jeg er bekymret over de makroøkonomiske forholdene, for de vil uansett ha stor betydning for skatteinntektene og dermed handlingsrommet i kommunen vår.

Tettheten mellom de dårlige nyhetene i arbeidsmarkedet har avtatt litt – men selv om vi har sett en utflating på rundt 5 % ledighet de siste månedene – er det ikke sikkert vi har sett bunnen enda!

Ja, vi fikk gode nyheter når Rosenberg vant en stor kontrakt fra Statoil for halvannen uke siden. Men dette var i sylskarp konkurranse med andre norske leverandører.

Har vi reflektert over hva konsekvensene er for de som tapte den anbudsrunden? Har vi reflektert over hva konsekvensene ville vært om Rosenberg ikke hadde vunnet denne kontrakten? Leverandørindustrien i Stavanger har det fortsatt beintøft!

I tillegg skjer organiske endringer i næringslivet, som f.eks. i Aker BPs tilfelle kan medføre at byen mister 200 stillinger til.

Ordfører, jeg vil sende enda et varsku. For relatert til arbeidsledigheten har kostnadene på sosialhjelp økt. I Februar ga rådmannen en prognose på 30 millioner i merforbruk. Pr April har dette økt til 43 millioner. Jeg mener vi må forberede oss på at dette kan øke mer.

Økonomien er nedkjølt. Spørsmålet er: Når vi kommer tilbake til normal oljefyrt kroppstemperatur – hvor lenge vil det vare?

Vi kan ikke ta for gitt at vi skal tilbake til et skattenivå på 140 % av landssnittet – og så forbli der. Når tidene blir bedre er vi derfor nødt å føre en nøktern finanspolitikk. Vi bør jobbe for å øke egenfinansieringsgraden og vi bør styrke både disposisjonsfondet og det kommende vekstfondet.

Takk ordfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**