“KVU’en utarbeidet for Harstadpakken var i sin tid grundig og godt gjennomarbeidet, og har med tiden bare vist seg å være bare mer tidsriktig og framtidsrettet. Samfunnsmålet: Harstad sentrum skal i 2040 ha et transportsystem som gir et godt bomiljø og gjør det trivelig å gå, sykle og oppholde seg i sentrum, og de fem påfølgende effektmålene, er det klar enighet om. Når vi i dag vet at kostnadsbildets realiteter tilsier at vi ikke får til alle de 33 km gang/sykkelsti og ei heller den optimale trafikkflyten langs byens innfartsårer, velger Harstad Venstre å ikke se mørkt på dette. Det er klar enighet om målene i Harstadpakken: og for å nå målene er det helheten i pakken som må til. Jeg er sikker på at vi kommer i mål: vi trenger mer tid og mer penger. Jeg mener fremgangsmåten skissert i innstillingen er det klart riktige; vi bør ikke nå binde oss til på hvilken måte vi oppnår fullfinansiering: vi ber Statens Vegvesen utrede alternativer før vi tar stilling til disse.”