Hull i veiene: en sunn prioritering

Bård Borch Michalsen debuterte i dag på kommunestyrets talerstol. En oversikt over vedlikeholdsetterslepet på Harstads veier ble i dag behandlet; og mens FrP var dypt fortvilt over etterslepet – vektla Michalsen at dette i bunn og grunn viste at Harstads politikere i en vanskelig økonomisk situasjon etter hans skjønn hadde prioritert rett: skole og omsorg framfor veivedlikehold. Kommunestyret vedtok nå en innsats for å ta igjen etterslepet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

“Det er lett å finne noe å irritere seg over her i verden. Hull i veiene, for eksempel, dem er det lette å la seg irritere over når man er ute og kjører og må bremse ned. Men dersom man tenker seg om, så er det faktisk sånn at hull i veien er et svært lite problem sammenlignet med de virkelig store problemene Harstad kommune har å hanskes med. Etterslep på veivedlikehold? Ja vel, jo da, men det som virkelig ville ha bekymret meg, var en situasjon der det ikke hadde blitt opparbeidet et etterslep – i en tid med behov for økonomisk hestekur, i kombinasjon med gigantløft innenfor helse, skole og omsorg.

Kommunestyret har gjort rett når veivedlikehold gjennom mange år har vært prioritert ned. Men selvsagt: Vedlikehold er nødvendig og bra, og viktigst er tiltak som kommer de svakeste trafikantene til gode. I rådmannens forslag til vedlikeholdsplan er sju konkrete vedlikeholdstiltak prioritert, og så er trafikksikkerhet slengt på til slutt, uprioritert. Jeg foreslår derfor dette tilleggspunkt: Trafikksikkerhetstiltak gis spesielt høy prioritet når tiltak skal velges, fremdrift skal bestemmes.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**