Helsehus lokalisert ved siden av UNN Harstad

Foto: Illustrasjon

I dagens kommunestyre gikk et enstemmig kommunestyre inn for å bygge Helsehus lokalisert på p-plassen ved UNN Harstad. Venstres Maria Serafia Fjellstad la ikke skjul på sin skepsis gjennom prosessen om den valgte lokaliseringen; men understreket at utfordringene lokaliseringen kunne by på måtte demmes opp gjennom enighet om funksjonsfordeling og gjennom å styrke hverandres rolle. Her er Maria Serafia Fjellstads innlegg:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

“For Harstad Venstre har temaet Helsehuset skapt stort engasjement og interesse. Vi har vært opptatt av at de rette veivalgene for Helsehuset dreier seg om noe langt mer enn kvalitet på lokaler; det handler også om den komplekse funksjonsfordelingen mellom primærhelsetjeneste og spesialisthelsetjeneste, og om hvordan bygge opp det helhetlige helsetilbudet for Harstads befolkning.

I Harstads Helse- og omsorgsplan fra 2012 fastslås at behandlings- og korttidstilbudet i kommunen skal organiseres i spesialiserte helsehus. Dette har Harstad Venstre støttet opp om; og spesialiseringen blant annet Stangnes og Slottet har vært gjennom har gitt et løft i behandlingen av demente og av pasienter med særskilte behov innen smertelindring, palliasjon og respiratorbruk. Dette var også bakgrunnen for at rehabilitering og korttidsplasser ble samlet i Helsehuset i Heggen allé; og dreining av oppgaver har også gitt en stor endring i arbeidshverdagen for våre ansatte. Lokalene trenger fornyelse, det er det en absolutt enighet om: Harstad Venstre er klart enige i behovet for et nytt Helsehus, og sammen har vi i posisjonen dette tydelig nedfelt i vår samarbeidsavtale. Innen forebygging og rehabilitering vil de kommunale oppgavene i framtida bare vokse, og det vil være sentralt å videreutvikle de kommunale tjenestene. Dette handler både om ressursprioritering, kompetanseutvikling og fornying av lokaler.

Det er imidlertid ingen hemmelighet at jeg som politiker og Harstad Venstre som parti har vært svært skeptiske til verdien av lokalisering på parkeringsplassen ved UNN Harstad. Vi har stilt kritiske spørsmål knyttet mot hvilken negative betydning dette kan ha for funksjonsfordeling mellom primær- og spesialisthelsetjeneste. Vi har understreket vår holdning til at distriktspsykiatriske sentre bør forbli i spesialisthelsetjenesten; slik at kommunen prioriterer lavterskeltiltak som videreutvikling av kommunepsykologens rolle. Vi har understreket viktigheten av å forstå skillet mellom den spesialiserte rehabiliteringsavdelingen på UNN Harstad og det kommunale rehabiliteringstilbudet i kommunal regi. Vi har uttrykt vår klare motvilje mot det pålagte kommunale akutte døgntilbudet, KAD. Jeg mener pasientgruppen skissert for KAD er de som kanskje er best tjent med en helhetlig geriatrisk gjennomgang innlagt ved medisinsk avdeling, at det skaper en A- og B-rangering av pasienter, og i verste fall en forsinkelse i diagnostikk og behandling. Til sist har vi også stilt spørsmål om hva gevinsten med å velge denne lokaliseringen skal være; og også om ikke denne lokaliseringen vil bety merkostnader i byggingen.

Utredningen sålangt har ikke klart å vise andre alternative lokaliseringer. Det er også slik at det ikke er et flertall som deler vår bekymring. Alle Venstres bekymringer hva gjelder funksjon er håndterbare utfordringer som må løses for å styrke både kommunens og sykehusets rolle inn i framtida. Venstre har derfor valgt å gå på et kompromiss hva gjelder lokalisering av Helsehuset. Det viktige for oss fagfolkene sammen går i dialog om våre felles utfordringer, og så vil også Venstre følge nøye med på og fortsatt være opptatt av dette. Slik vil det nye Helsehuset kunne bringe Harstads helhetlige helsetilbud opp til et nytt og høyere nivå. I kjerneområdet for samarbeidet mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten ligger også Koordinerende enhet. De må få sin velfortjente plass i Helsehuset.

Til sist: Helsesøstrene. Jeg har gjennom hele prosessen Familiens hus sett for meg helsesøstrene som selve navet i et slikt prosjekt. Helsesøstrene selv har gått bort fra dette; og er tydelige på at de ønsker å være i Helsehuset. Innstillingen i neste sak hvor de tilbyr tjenester inn i Familiens hus kan være et godt alternativ. Her har vi valgt å lytte til helsesøstrene selv; og aksepterer med det innstillingen slik den foreligger.

Da; avslutningsvis; en fornyelse av Helsehusets lokaler til oppgaver som bare vil vokse er en absolutt nødvendighet. Jeg er glad for at vi har kommet til enighet i denne saken; og ser fram til det videre arbeidet.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**