Moss og ny havn

Helge Dyrholm

Venstre vil ikke flytte Moss havn.

En ny havn i Moss er avhengig av en rekke faktorer som fortsatt ikke er
avklart. Valget vi tar vil gjelde for generasjoner. Det er derfor ingen grunn til å forhaste seg med å regulere for en ny havn før sommeren.

Konseptvalg
For tiden arbeides det med konseptvalg for godshåndtering og havnestruktur i
Oslofjordregionen. Det er forventet at dette skal bli ferdig til høsten. En slik
analyse/utredning av konsepter om hvilke havner som trengs ut fra hvilken
godsterminalstruktur man nasjonalt ser for seg i Oslofjorden, kan ha betydning for utviklingen av havn i Moss.

Venstre mener vi bør avvente denne konseptvalgutredningen før vi tar standpunkt til hvilken havn vi ser for oss i Moss.

Jernbane
I de nærmeste syv årene må havna forholde seg til et mindre areal enn de har i dag, som følge av utbygging av dobbeltsporet jernbane gjennom Moss. Dagens jernbanespor må flyttes delvis inn på havna for å holde togtrafikken i gang mens de nye sporene bygges.

Det betyr at vi i denne perioden får et erfaringsgrunnlag for en mer effektiv
organisering av havnearealet og drift av havnevirksomheten, som kan være
relevant for å vurdere framtidas havn.

Venstre mener vi bør ta med oss disse erfaringene før vi vedtar å fylle ut mer areal i Værla enn det som ligger i gjeldende regulering. Naturinngrepet utenfor Kleberget ved den foreslåtte utvidelsen vil være for stort.

Ferge
En del av grunnlaget i sentrumsplanen for Moss er at bystyret ønsker å flytte
ferga inn mot den nye jernbanestasjonen. Målet er å samle knutepunktet med havn, vei og bane slik at man kan løse trafikken i sammenheng.

Det vil da være mulig å samle alle trafikk fra havn og ferge i et felles nytt
veisystem som inkluderer ny riksvei i tunnel under byen. Samtidig vil byen bli kvitt denne gjennomgangstrafikken i sentrum og få frigitt områder til byutvikling.

Denne utviklingen henger også sammen med utviklingen av stasjonsområdet for jernbanen og for den nye riksveien. Flytting av fergeleiet kan derfor først bli
aktuelt når jernbanestasjonen er ferdig bygd og en ny riksvei er ferdig planlagt.
I vår vil Stortinget vedta å framskynde planleggingen av ny Riksvei 19, som da også vil gi en raskere avklaring.

En ny fergeterminal ved stasjonsområdet vil kreve omtrent halvparten av dagens havnearealer. Imidlertid vil ikke dette være aktuelt før vi har gjort oss erfaring med drift av havna under jernbaneutbyggingen. Da vil vi også ha grunnlag for å vurdere hvor stort areal som vil være tilstrekkelig til havna, om fergeleiet blir flyttet.

Venstre mener det er for tidlig å avklare før sommeren hvilket havneområde Moss trenger for framtida, også fordi dette vil påvirkes av hvordan man ser for seg ny Riksvei 19.

Ny kommune
I disse dager skal kommunestyrene i regionen vurdere å bygge en ny kommune sammen. Det er en klar forutsetning at innbyggerne og de folkevalgte i den nye kommunen skal ha innflytelse på hvordan den nye kommunen skal bli. Det er derfor åpenbart at en så viktig sak som framtidas havn i Moss ikke bør avgjøres av innbyggerne og de folkevalgte i dagens Moss alene. Venstre mener områdereguleringen først bør behandles i den fellesnemnda som nå skal opprettes for å bygge den nye kommunen.

Vi vet at flere viktige premisser for en havneutvikling vil vi ikke ha svar på før den nye jernbanen står klar. Havna må fram til den tid forholde seg til de arealer som allerede er satt.

Venstre mener havna nå må klare seg med den reguleringsplanen som allerede er vedtatt i bystyret. Det kan vise seg å være den beste løsningen for nye Moss
kommune; dens havn, næringsliv og innbyggere.

Venstre vil derfor si nei til å flytte havna i Moss.

Les også artikkelen Ikke nasjonal havn i Moss.

Les om Lovlighetsklage på områdereguleringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**