Enighet om Oslopakke 3

Foto: Lars Peter Østrem

Akershus Fylkeskommune og Oslo kommune har i dag kommet til enighet om Oslopakke 3. – Avtalen gir det nødvendige grunnlaget for å finansiere store kollektivinvesteringer på Østlandet, sier Solveig Schytz, leder for samferdselsutvalget i Akershus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Det aller viktigste for Venstre har vært å få på plass mer penger til driften av kollektivtilbudet, og å sikre finansieringen av de store kollektivprosjektene, Fornebubanen, baneløsning på Nedre Romerike og en ny sentrumstunnel for T-banen. Vi har også vært opptatt av at vi skal ha et bompengesystem som sikrer inntektene og begrenser biltrafikken. Det har vi lyktes med, sier Schytz.

72 prosent til kollektiv og sykkel

– Jeg er svært fornøyd med at vi har kommet til en enighet i det som har vært krevende forhandlinger. Venstre har gått til valg på å styrke kollektivandelen og sykkelsatsningen i Oslopakke 3, og jeg er glad for at vi nå er enige om at 72 % av Akershus-midlene i pakken går til kollektiv og sykkel, sier Schytz.

Hun viser også til at for Oslo-delen av pakken, er kollektiv- og sykkelandelen hele 91 %.

Nedskalering av E18

– Med denne avtalen leverer Venstre det vi gikk til valg på. Vi har lykkes med å få til en nedskalering av E18, der sykkel og kollektivtrafikken har høyeste prioritet. Avtalen gjør også at de viktigste prosjektene – Fornebubanen og Lysaker terminal – bygges først. I tillegg får vi på plass en egen bussvei og sykkelekspressvei på E18, fortsetter hun.

Avtalen skal nå legges frem for fylkestinget i Akershus og bystyret i Oslo, hvor den blir behandlet før sommeren. Det er i tide til å komme med i planprosessene som pågår i forbindelse med Nasjonal Transportplan.

15 prosents reduksjon i trafikken

– Avtalen slår fast at kapasiteten på E18 ved bygrensen ikke skal økes. Vi er enige om et mål om 15% reduksjon i trafikken over bomsnittene innen 2019. Dette målet skal det rapporteres på hvert år. Dersom vi ikke ligger an til å nå målet skal bompengesystemet reforhandles om en av partene krever det, sier Schytz.

Schytz understreker at det viktigste for Venstre har vært at biltrafikken ikke skal øke, mens kollektivtilbudet må bygges ut i takt med veksten i behovet.

Miljøvennlig byutvikling

– Det har også vært viktig for Venstre å få på plass en løsning som gir muligheter for miljøvennlig byutvikling i de delene av vestfylket som i dag er sperret av dagens E18, samtidig som biltrafikken ikke økes. Enigheten vi nå har kommet frem til er gode nyheter for både Oslo og Akershus, og svarer godt på de store utfordringene vi har med samferdselskapasiteten på Østlandet, sier Schytz.

Kollektivprisene noe opp

– Dette er en helhetlig avtale som vil gi gode resultater både når det gjelder å bedre fremkommeligheten for busser og syklister, og å redusere utslippene fra transportsektoren. Jeg er litt skuffet over at vi må skru opp kollektivprisene noe, men med den klare styrkingen av kollektivprioriteringen vi har fått gjennomslag for, mener jeg det fra Akershus Venstres side likevel kan aksepteres, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**