Oslopakke 3 – for kollektivtrafikkens skyld!

Solveig Schytz

Reforhandlingen av Oslopakke 3 har pågått hele våren, og nærmer seg nå en løsning. – Nye avgjørende investeringer for kollektivtrafikken i Osloregionen er helt avhengig av at vi nå får på plass en reforhandlet oslopakke3-avtale, det vil sikre fortsatt vekst i kollektivtrafikken sier Venstres Solveig Schytz, som deltar i forhandlingene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Oslopakke 3 er en avtale mellom Oslo og Akershus om bruk av bompenger til å finansiere veger og investeringer i og drift av kollektivtrafikken. Staten bidrar også med betydelige bidrag inn i Oslopakke 3 gjennom bymiljøavtaler.

-Vi har gått til valg på å sikre en reforhandlet Oslopakke 3 som prioriterer vekst i kollektivtrafikken, sykkeltiltak og byutviklingsprosjekter, det er jeg optimist på at vi skal få til sier Solveig Schytz.

Blant de viktigste prosjektene som må hel-eller delfinansieres av bompenger gjennom Oslopakke 3 er blant annet Fornebubanen, baneløsning for Nedre Romerike, ny sentrumstunnel for T-bane, nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen, fornying av E18 i Vestkorridoren og riksveg 4 gjennom Nittedal.

Samarbeidsavtalen i fylkestinget i Akershus mellom Venstre, Høyre, Krf, Frp og Sp som ble forhandlet fram etter valget i 2015 slår fast at kollektivandelen på Akershus andel av bompengene i Oslopakke 3 (penger som skal brukes til investeringer i og drift av kollektivtrafikk samt tilrettelegging for sykkel og gange) skal økes til 70%, særlig med tanke på å sikre finansieringa av Fornebubanen, baneløsning for nedre Romerike og ny sentrumstunnell for t-banen. – At vi fikk slått fast at vi skal øke kollektivandelen i Akershus og bidra til å sikre disse viktige prosjektene allerede i høst har gitt et godt grunnlag for disse forhandlingene sier Schytz som også understreker behovet for å finne mer penger til drift av kollektivtrafikken gjennom Oslopakke 3.

Diskusjonene om hvordan en fornying av E18 i vestkorridoren skal skje har dominert i mediene, men i følge Schytz er det ikke bare E18 som er krevende å finne enighet om. -Vi skal bli enige om en bompengepakke som innebærer en betydelig økning av bomtakstene, aller mest for de kjøretøyene som forurenser mest, og Venstre ønsker også at det skal innføres rushtidsavgift. Dette er helt nødvendig for at vi skal kunne bruke bompenger effektiv for å regulere trafikken sier Schytz.

– Vi har gått til valg på at E18-planene må slankes, men at bussframkommelighet, sykkelvei, skjerming mot støv og støy og muligheter for byutvikling særlig i Sandvika og Asker må prioriteres når vi skal vurdere dette prosjektet i forhandlignene, og jeg har tro på at vi skal finne en enighet om det også avslutter Schytz.

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**