Stortinget vil fase ut torv

Foto: Sveinung Bråthen

– Stortinget tok noen viktige grep på mandag, men dette er en sak der vi må ha miljøbevisste hageeiere med på laget, sier Ola Elvestuen. Stortinget vedtok på mandag utfasing av torv brukt i hageprodukter. Nå frir han til forbrukerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Stortinget behandlet på mandag Naturmangfoldmeldingen. Et av punktene som Stortinget vedtok, handler om utfasing av torv brukt i hageprodukter. Energi- og miljøkomiteens leder, Ola Elvestuen (V), mener det er viktig med en dugnad mot uttak av torv fra myr.

Hjelp Venstre å redde myra! Bli medlem.

Miljøvennlige alternativer

– Torv som tas ut av myr er både med på å øke norske klimagassutslipp, og går utover det biologiske mangfoldet som lever i myra. Han ber folk etterspørre mer miljøvennlige alternativer, som kompost uten torv, når de handler inn til vårplantningen av hagen.

Lokalt initiativ

- Jeg synes det er litt pussig å få gjennomslag i en sak på Stortinget før i kommunestyret, men det viser bare hvor effektivt Venstre er for tiden, smiler Stein Vegar Leidal
– Jeg synes det er litt pussig å få gjennomslag i en sak på Stortinget før i kommunestyret, men det viser bare hvor effektivt Venstre er for tiden, smiler Stein Vegar Leidal

Stein Vegar Leidal, nå kommunestyrerepresentant for Venstre i Ullensaker, var den som fikk opp bevisstheten rundt torvmyrenes egenskaper og torv i hagejord som politisk sak.

– En gang på vårparten 2014 hørte jeg en nabo til Jødahlsmåsan her i Ullensaker på radio. Han forklarte godt hvorfor dette inngrepet i torvmyra er både naturødeleggende, klimafiendtlig og til skade for nærmiljøet. At konsekvensene var så store var nytt for meg, sier Leidal. Han bestemte seg for at denne saken måtte på politikernes bord, og at det måtte bli en Venstre-sak.

– Jeg kan ikke få fullrost Venstre, sier Leidal. – Som fersk lokalpolitiker med en hjertesak ble jeg støttet og backet opp fra første stund, særlig fra fylkespartiet. Nå gjenstår bare å få satt spikeren i kista for raseringen av Jødahlsmåsan, der det hele begynte, avslutter han.

Karbonlagre

– Myr dekker ca. åtte prosent av landarealet i Norge. Knapt noe land i Europa har større variasjon i utforming og plante- og dyreliv i denne naturtypen enn Norge. Myr er en type våtmark som ofte har tykke lag av moser på, men den er også en karbonlagrer, flomdemper og et matfat for insektsregulerende fugler. Myra har store karbonlagre, der karbon tilsvarende 300.000 tonn CO2 kan være lagret i flere meter dyp torv på bare én kvadratkilometer, sier Elvestuen.

– Forbrukermakten er betydelig i denne typen saker. Vi må ha miljøbevisste hageeiere med på laget.

Forbrukermakt

Han oppfordrer alle som kjøper jordblandinger til å velge jord uten torv.

– Forbrukermakten er betydelig i denne typen saker. Stortinget kan bidra med bedre merking og høyere avgift på miljøskadelig torv, men det er viktig at folk også tenker over hva de kjøper når de skal i gang med vårens hagearbeid. Norske myrer er svært viktige for å redusere klimagassutslipp, og det håper jeg folk vil ta hensyn til når de besøker hagesentre og andre forhandlere av slike produkter. Dersom næringslivet ser at folk ønsker miljøvennlige alternativer, vil det gå raskere å få slike alternativer på plass, avslutter Elvestuen.

Komitémerknadene

Komiteen viser til at regjeringen vil vurdere å pålegge merking av jordprodukter tydeligere med innholdsinformasjon, og vurdere konsekvensene av en utfasing av torv nærmere. Komiteen mener en plan for utfasing av torv er et viktig tiltak, og mener regjeringen må igangsette dette arbeidet snarest mulig, samtidig som det må arbeides fram gode og bærekraftige alternativer til torv som strukturmiddel i hagejord og til bruk i veksthus.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne peker på at Norsk torv- og jordprodusenters bransjeforbund i komiteens høring var bekymret for at et ensidig forbud mot å hente ut ny torv vil føre til at den norske torven blir erstattet av utenlandsk. Disse medlemmer mener dette er en betimelig advarsel, og mener at det parallelt med et nasjonalt forbud bør innføres en tilstrekkelig høy avgift på torv til at andre alternativer vinner i konkurransen.

Les mer: Komitemerknadene

Les mer på www.venstre.no/miljohage