Det skjedde noe etter valget i høst. I Stavanger er det blitt flertall for en rekke nye grep slik som piggdekkavgift, miljøfartsgrenser og panteordning for utrangerte vedovner. Miljø- og klimasaken har fått vind i seilene.
Noen har miljøfanen høyt hevet, andre noe lavere, men alle partiene bidrar. Noen mer, noen mindre. I sum er vi i ferd med å gjøre vedtak som kan gjøre luften renere med mindre svevestøv, NoX og Co2. Selv om alle partiene bidrar har det vært viktig at Venstre og andre klimavennlige partier gikk fram i valget.
I Paris i desember fikk vi en ekspansiv klimaavtale. Målet ble strammet opp til å holde oppvarmingen under 2 grader – og helst under 1,5 grader. Altså at den globale oppvarmingen ikke må overstige 1,5 grader sammenlignet med førindustriell tid. Problemet er at vi allerede har sluppet ut to tredjedeler allerede. Det betyr at vi må omstille oss ganske kraftig.
Stortinget må ta sitt ansvar. Men det skal vi også gjøre lokalt! I Stavanger har det skjedd mye siden valget i høst på miljø- og klimafronten. La meg nevne:
- Det er vedtatt å legge til rette for piggdekkavgift fra vinteren 2017 av. Byer som Bergen og Oslo har hatt dette lenge og Trondheim gjeninnførte det i vinter. Piggdekk-avgift er et bidrag til å gjøre luften renere.
- Vi skal vurdere å sette ned fartsgrensen i perioder på motorveien fra Stangeland og nordover. Dette gjøres også for å bedre luftkvaliteten.
- Vi skal vurdere en ordning hvor datokjøring kan iverksettes på dager med svært dårlig luftkvalitet. Da vil halvparten av oss på ta bussen eller på andre måter komme seg til jobb etc, mens den andre halvparten skal kunne kjøre bil. Så bytter vi neste dag. Tiltaket er gjort i Bergen i vinter, med gode resultater.
- Med stor sannsynlighet vedtar kommunalstyret for miljø- og utbygging en egen panteordning for gamle vedovner som forurenser mye. Du kan få inntil 5000.- kroner i pant for ovnen og du kan kjøpe deg inn ny. For egen regning legger jeg til at det kan bli aktuelt å forby bruk av de gamle ovnene!
- Vi har vedtatt en helt ny energiforsyningsordning for svømmehallbygget, Rådhuset og eventuelt det nye Ankerkvartalet. I forhold til dagens ordning kan vi dermed redusere Co2 utslippene med over 2/3. Det er fantastisk!
- Vi har vedtatt å se på muligheten for en støtteordning for private solcelleanlegg. I høst vedtok Oslo kommune både å videreføre og utvide en slik ordning.
- Rogaland fylkeskommune har gjort vedtak om at kollektivtrafikken innen få år skal elektrifiseres eller gå over til biogass.
- I tillegg skal forhåpentligvis byferjene bli batteridrevne.
- På et miljøseminar i april i regi av kommunen og KMU ble vi utfordret av miljøstiftelsen Zero! Det ble påpekt at anleggs- og varetransporten var ansvarlig for store deler av Co2-utslippene og at kommunen bør stille mye strengere krav til disse sektorene når vi utarbeider anbud. Et viktig innspill vi lovet å ta med oss videre.
- Lyse A/S har tatt initiativ til å bygge ut fremtidens ladeinfrastruktur for biler og lette kjøretøy, det er nedsatt en egen arbeidsgruppe hvor kommunen er representert!
Over 60 prosent av utslippene kommer fra transportsektoren. Derfor er det gledelig at fylkeskommunen definitivt forlater dieseldrevne kjøretøy/ fartøyer! Det vil få stor betydning for Co2 utslippene. I den nye bomringen neste år kommer også rushtidsavgift som forhåpentligvis vil føre til at flere samkjører, sykler eller reiser kollektivt. I tillegg må vi se på flere parkeringsrestriksjoner for biler utenfor sentrumsområdene. Sykkelsatsningen som har skjedd i kommunen vil gi økte resultater, ikke minst når sykkelmotorveien Sandnes – Stavanger over Forus står ferdig. Den nye sentrumsplanen legger opp til ytterliggere sykkeltiltak, både når det gjelder bedre parkering, sykkelveier og nye traséer.
Vi er nå i ferd med å revidere miljø- og klimaplanen. Den skal være ferdig høsten 2017. Vi skal få Norges mest ekspansive miljøplan. Så vet vi at planer og tiltak på et stykke papir i seg selv ikke gir resultater. Det er det kun forpliktende vedtak som kan. Derfor er det viktig at vi både gjennom planer og enkeltsaker fortløpende igangsetter tiltak som kan bidra til en klimagassreduksjon og andre miljøresultater. I et slik perspektiv er også nettverksbygging og samarbeid med næringsliv, grundere, forskningsinstitusjoner avgjørende. Vi har ingen tid å miste!
Klimaendringene er allerede tydelige i store deler av verden. For å unngå at de blir katastrofale, må temperaturstigningen begrenses. Stiger temperaturen mer enn det, vil klimaendringene bli umulige å kontrollere. Det er et lite lystelig perspektiv. Derfor må vi fortsatt gjøre det vi makter lokalt.
Det blir mye verre å få dette til hvis kommunene skal lage hver sin plan og fylkeskommunen sin egen. Vi må samarbeide også her. Derfor er den store oppfordringen: La oss gjøre regionens neste klimaplan forpliktende for alle på Nord-Jæren. La oss skape et felles og forpliktende grunnlag for resultatene!