– Jeg er begeistret over det vi har fått til, ikke minst at alle fire partier er enige om at vi trenger en nasjonal havnestrategi for å sikre effektiv drift og optimalisere havnene våre, sier Venstres transportpolitiske talsperson Abid Q. Raja til NTB.
Raja er også saksordfører for saken, som skal behandles av Stortinget 30. mai.
– Målet er at 30 % av godset som fraktes på vei på distanser over 30 mil i dag, skal flyttes til bane og sjø innen 2030. Det tilsvarer minst 300 000 trailere i året. Innen 2050 er målet å flytte 50 %, sier Raja.
Avtalen bygger på et representantforslag fra KrF, som har vært til behandling i transportkomiteen.
Partiene er enige om følgende virkemidler:
- Målet om 30 pst. godsoverføring innen 2030 skal være førende for prioriteringer når regjeringen legger frem Nasjonal transportplan for 2018-2029 neste vår.
- Konkrete tiltak skal legges frem i statsbudsjettet for 2017 for å få flere vareeiere (de som er ansvarlig for å velge transportform) til å velge skip/bane fremfor lastebil.
- Det skal etableres en midlertidig ordning der vareeiere får direkte tilskudd for å velge sjø i stedet for vei, for å opprette nye godsruter langs sjøen og fjerne «terskelen» det er for vareeiere å bytte transportform.
- En egen nærskipsfartsstrategi skal utarbeides for å se alle tiltak i sammenheng, herunder vurdere tiltak for å gjøre få ned håndteringskostnaden per konteiner, særlig i havnene, en helhetlig gjennomgang av avgiftsregimet for nærskipsfarten, både statlige avgifter og havneavgiftene, en vurdering av hvordan stimulere til økt bruk av lavutslippsteknologi i nærskipsfartflåten, samt vurdering av tiltak for å bringe nærskipsfartens rammebetingelser til europeisk nivå, herunder spørsmålet om avskrivningssatser for skip.
- Gjennomgang av havnestrukturen for å sikre effektiv drift.
- I Nasjonal transportplan skal det prioriteres helhetlige knutepunkt, der man sørger for at når det investeres i farled for at havner kan ta inn større skip, havner gjør investeringer, så må også veien til havnene forbedres, eller jernbanen dit rustes opp.