Bli med på studietur til Restad Gård i Sverige 4. juni

sverigesradio.se

Lier Venstre inviterer medlemmer i Venstre, politikere fra andre partier i Lier, kommuneansatte, presse, naboer og andre interesserte med på en dagstur til Restad Gård asylmottak i Vänersborg i Sverige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Studietur til Restad Gård asylmottak, Vänersborg, lørdag 4. juni.

Lier Venstre inviterer medlemmer i Venstre, politikere fra andre partier i Lier, kommuneansatte, presse, naboer og andre interesserte til en dagstur til Restad Gård asylmottak i Vänersborg i Sverige.

Vi har bestilt buss og har mulighet til å ta med inntil 45 personer. Turen er gratis, og vi får mat når vi kommer fram. Vi har med kaffe og litt forfriskninger til turen. Vi kjører fra Learn Trafikkskole på Lierstranda via Oslo Senstralstasjon, og siden mot Uddevalla. Bussturen til Vänersborg tar ca 2,5 time fra Oslo, og vi regner med å være framme på Restad Gård ca kl. 12:00.

Oppmøte: Learn Trafikkskole, Lierstranda 111, Lier

Avreise: 08:00 (Presis)

Program på bussen:

Erling Segelstad er ansvarlig mottaksleder for Åkershagen transittmottak for enslige mindreårige asylsøkere på Stange i Hedmark (Åkershagen er privateid/-drevet av Hero). Erling kommer med tog fra Hamar lørdag morgen og vil slå følge med oss fra Oslo. Han vil holde et innlegg for oss på vei til Sverige hvor han vil fokusere på disse punktene:

• Hvem disse ungdommene som kommer til oss er
  • Etiske refleksjoner rundt medmenneskelighet
  • Holdninger i samfunnet

I tillegg vil han stille oss noen provoserende og utfordrende spørsmål om dobbeltmoral og vår stilling som innbyggere i et av verdens rikeste land.

Tove Hofstad, Lier Venstres gruppeleder, vil formidle en hilsen fra Hans Kristian Voldstad som eier og driver Restad Gård. Dette vil forhåpentligvis sette oss i passende stemning for programmet vi skal gjennomføre denne dagen. Hans Kristian hadde dessverre ikke anledning til å bli med oss, men vil besøke gruppemøtet til Lier Venstre mandag 6. juni.

Meld deg på her

Program på Restad Gård:

Restad Gård Asylmottak Vänersborg

12:00 Konseptet Restad Gård v/ Ole Guldahl, tidligere Migrasjonsverket: ” Vi behandler folk som folk ”

12:20 Frivilligheten på Restad v/ Marianne Berrljung, Røde Kors

12:40 Vänersborg kommunes erfaring med Sveriges største asylmottak Restad Gård v/ utviklingssjef Nina Schmidt

13:00 Kort introduksjon av Support Group Restad Gård v/ Adnan Abdul Ghani

13:15 Rundvandring på Restad Gård med besøk til aktiviteter og grupper blant beboerne

15:30 Avreise

Lunsj serveres kl 12 samtidig med innledningene.

Kort om Restad Gård:

Eiendommen er et tidligere mentalsykehus for Vest-Sverige som ble drevet fra tidlig 1900-talll til 1992. På det meste med over 1.500 pasienter. Eiendommen er 500 mål, parkmessig opparbeidet med vakker beliggenhet i Vänersborg mot Gøta Elv og med en bygningsmasse på ca 45.000 kvm.

Restad Gård Asylmottak Vänersborg

Undertegnede er eiendomsutvikler med egen virksomhet i Sverige siden 2003. Restad ble kjøpt i 2009 av Vestre Götalands region. 1/3 av bygningsmassen var da i bruk til blandet næringsbruk ( hotell, kriminalvårdsinstitusjon, kontor, lettindustri, håndverk ) og litt bolig. Vi var forberedt på et langt løp med å få resten ut i markedet. I 2012 besluttet vi å satse på å etablere et stort og kvalitativt godt asylmottak i de ledige byggene, som i stor grad var tidligere pasientbygg med varierende standard.

I tillegg til asylmotttak satset vi på å tiltrekke oss områdekontoret til Migrationsverket som på den tiden trengte nye og større lokaler.

Sommeren 2013 deltok vi i en offentlig opphandling om ABT-plasser ( ” tillfellige plasser ” ), og vi ble opphandlet med ca 600 sengeplasser med start september 2013. I november 2014 ble dette utvidet med ytterlligere ca 300 plasser, og til sist nye 300 plasser i september 2015. 1.275 sengeplasser anses som full utnyttelse med ordinær arealstanndard for beboelsesrom.

Utover standardkravene til arealer for asylmottak disponerer beboerne og kommunen ca 7.000 kvm. til aktiviteter, service , barnehage og skole t.o.m 6. klasse.

Musikk og bevegelse bryter språkbarrièrer

Sommeren 2014 flyttet Migrationsverkket sitt kontot til Restad, og har på snaue 2 år vokst fra 50 til 120 arbeidsplasser. De 30 siste er en ny og egen asylprøvningsenhet.

Suksessoppskriften på Restad har vært gode materielle muligheter i bygningsmassen, offensive og proaktive drivere og eiere, positiv kommune, meget stor og positiv frivillighet og ikke minst beboerne selv gjennom Support Group.

Support group Restad gård
Her er en del av Support Group på Restad Gård samlet

Det er videre blandet bruk med 2/3 asylmottak og 1/3 annen sivil bruk. I tillegg er området tilgjengelig som et rekreasjonsområde, og flere lokale idrettslag har fått tilgang til fasiliteter for sin virksomhet der (bl.a fotball, bryting og boksing ).

Hans Kristian Voldstad (eier og driver)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**