Skatteetatens kontorstruktur er under vurdering. Foreløpige signaler peker mot en betydelig reduksjon i antall skattekontor. Det er dårlig nytt – av flere grunner.
Mange av oss har ikke vært innom et fysisk skattekontor på årevis, og selvsagt skal vi være åpne for fordelene med ny teknologi. For Venstre er det likevel et godt forvaltningsprinsipp at saksbehandling og avgjørelser skal tas nærmest mulig borgeren (brukeren). Det rammer skatteyternes rettssikkerhet dersom man mister muligheta til å møte opp på et skattekontor i sitt nærmiljø for å tale sin sak. Selv om din faktiske saksbehandler ikke holder til på et kontor nær deg, gjør den som skal kunne veilede deg det – inntil videre. Mange av de som oppsøker skattekontoret er mennesker i sårbare faser i livet. Det kan være innvandrere som må ha hjelp til å orientere seg i det norske samfunnet, det kan være familier i forbindelse med dødsfall, flytting og samlivsbrudd.
Høy arbeidsinnvandring er kjennetegnende for arbeidslivet i Nordland. ID-forvaltninga gjør oppmøte i egen person nødvendig for nye arbeidsmigranter. I Venstre mener vi at et skritt mot mer vellykka integrering og bedre vern om menneskeverdet er å la også folk med midlertidig opphold i landet få lov til å jobbe heller enn å sitte uvirksomme på mottak. Distanse og dermed svekka kommunikasjon mellom skatteyter og skattemyndighetene kan i verste fall føre til at uriktige avgjørelser blir truffet. Språkvansker overkommes lettest i direkte dialog. Også forholdet til enkeltpersoner med betalingsproblemer krever skattekontor med lokalkunnskap. Faren for tapte skatteinntekter og skatteyternes svekka rettssikkerhet punkterer påstanden om at det fins en effektiviseringsgevinst i storstilt sentralisering.
Det er av mange grunner viktig å bekjempe svart arbeid og skatteunndragelser. Hvilken effekt vil dramatisk reduksjon i antall skattekontor få i kampen mot svart arbeid? Lokalkunnskap og nærhet har forebyggende effekt.
Selvsagt skal man ikke motsette seg effektivisering av offentlig byråkrati, men her er det viktig å påpeke at i denne saken er det noen vinnere – de kommunene og regionene som beholder skattekontor og får tilført nye arbeidsplasser – og mange tapere. Det dreier seg om omfattende tap av kompetansearbeidsplasser i kommunene dersom kuttsignalene blir en realitet. Den foreslåtte omorganiseringa skal ikke ende i nedbemanning, sies det. Men bolig, barns tilknytning til oppvekstmiljø og andre faktorer gjør at mange ikke uten videre flytter selv om jobben deres flyttes. To tredeler av de ansatte i skatteetaten er kvinner. Har vi råd til massiv nedbygging av kvinnearbeidsplasser i tettsteder i Norge? Er det samfunnsøkonomisk smart?
Geografisk spredning av verdiskapende aktivitet er ei forutsetning for full utnyttelse av tilgjengelig arbeidskraft. Det er også helt nødvendig for opprettholdelse av attraktive distrikt. Steder med et mangfold av offentlige eller private kompetansearbeidsplasser har en synergieffekt på rekruttering, noe som har stor betydning for mindre byer og tettsteder. Venstre ønsker at staten, som landets største arbeidsgiver, skal ta særlig ansvar for å legge kompetansearbeidsplasser ut til distriktene.
Anja Johansen, leder i Nordland Venstre