BAMA blir en del av trafikkløsningen på Tranby

Tove Hofstad, gruppeleder for Lier Venstre, Foto: Steinar Bleken

Bamas ønske om etablering på Tranby har forårsaket stort engasjement hos naboer, næringsliv og politikere i Lier. Torsdag 12. mai skulle formannskapet i Lier ta stilling til om BAMA var en ønsket aktør på Høgda-tomta på Tranby. Et nesten samlet formannskap stemte for. (12 stemmer mot 1)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Helhetlig politikk

For Venstre har det vært viktig å få perspektiv i saken, og få alle detaljer på bordet. Før onsdagens informasjonsmøte på klubbuset på Tranby, var det fortsatt ubesvarte spørsmål og punkter som trengte å belyses. Under møtet fikk vi en grundig gjennomgang av BAMAs framtidsplaner, i tillegg til mulige planløsninger og hvilke fordeler et eventuelt samarbeid mellom utbygger og BAMA kunne føre til for trafikkavløsningen på Tranby. For Venstre er det viktig å legge til rette for bedrifter som passer inn i Liers visjon, og som har framtiden foran seg.

 

Bama ønsket i Lier

BAMA er en ønsket bedrift i Lier, en viktig sekundærnæring for flere store grønnsaksprodusenter i Lier, en bedrift med et uttalt stort samfunnsansvar og en bedrift som leverer sunne produkter helt i tråd med Grønne Liers visjon. Ved å beholde BAMA i Lier, tar vi vare på 250-300 arbeidsplasser i en høyteknologisk bedrift med stort spenn i arbeidsstokken. Å gi signaler til BAMA om at de kan fortsette planleggingsarbeidet sammen med utbygger, sikrer blant annet at deler av Høgda-tomten kan spares for utsprengning, og at arbeidet med ny trafikkavløsning for området kan settes i gang.

BAMA er en ønsket bedrift som har framtiden foran seg.

 

Trafikk og næringsliv på Tranby

Trafikkbildet på Tranby har vært et ankepunkt for mange, også Venstre. Det er ingen som ønsker økt trafikk gjennom Joseph Kellers vei, heller ikke BAMA. Det er en forutsetning for selskapet at ny veiløsning kommer på bordet. Lier kommune har ikke mulighet til å dekke kostnadene for en ny veiløsning på Tranby. Hvis dette ikke lar seg løse, så ønsker ikke BAMA å etablere seg på Tranby. Dette ble også spesifisert i vedtaket fra formannskapet. (Les vedtaket fra sak 40/2016 her)

Utsiktene for en Joseph Kellers vei så og si fri for tungtrafikk, ble tungen på vektskålen for Venstre. Ved å ha utsikter til en alternativ rute for mesteparten av tungtrafikk fra Tranbyhøgda, og fjerne 300 vognlass i døgnet fra pukkverket, så vil belastningen bli knapt merkbar for naboer og andre som bruker Joseph Kellers vei i dag.

Merknader til planprogrammet vil sørge for at kulturminner, verneområder, elgtråkk, friluftsområder, gående, syklende og naboer blir ivaretatt.

BAMA er en ønsket bedrift som har framtiden foran seg. Derfor ønsker Venstre å gi Bama muligheten til å bli i Lier, og at den blir en del av løsningen på Tranby.

 

Tove Hofstad, gruppeleder

Lier Venstre

 

Les Lierpostens omtale om saken her

 

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**