Politikertorg i Fredrikstad?

Rådhuset i Gamlebyen, Foto: Trond Svandal

Venstre legger i formannskapet 12. mai frem forslag om å opprette et politikertorg i Fredrikstad. Vi håper å få tilslutning til det, og at Fredrikstad kan få en ny møteplass mellom politikerne og innbyggerne. Dialog, åpenhet og informasjon er viktig i et lokaldemokrati.

Den kan leses her:

Opprettelse av politikertorg i Fredrikstad
Interpellasjon fra Trond Svandal (V)

Involvering, inkludering og dialog er viktig i møtet mellom innbyggere og kommune. Vi må til enhver tid spørre oss om vi i Fredrikstad er gode nok til å sette det på agendaen. Dessverre er det tegn som tyder på at innsikt i hvordan saker og beslutninger gjøres i lokaldemokratiet vårt, og folks følelse av inkludering i utviklingen i egen by, kan bli bedre enn den er i dag.

Én mulighet til å forbedre dette er å åpne for større dialog og informasjonsutveksling direkte mellom politkerne og innbyggerne. Vi i Venstre vil opprette en møteplass etter modell fra blant annet Stavanger: et «politikertorg». Dette skal være et uformelt forum hvor innbyggerne på jevnlig basis kan møte kommunens politikere.

Politikertorget gir enkeltpersoner eller grupper muligheten til å reise spørsmål eller fremme idéer og forslag til gruppelederne/sentrale politikere i kommunen. Møtene bør avholdes med jevne mellomrom (ca tre-fire ganger i halvåret) slik at de kan bli en arena for involverlig som vi ikke har hatt i Fredrikstad til nå.

Politikertorget skal ikke ha noen formell plass i det politiske beslutningslandskapet, men være nettopp et forum for dialog. Her kan spørsmål og innspill reises til politikerne om saker som innbyggerne mener bør løftes opp politisk, eller drøfte saker som er i ferd med å bli det. Dette skal ikke være en arena for å diskutere enkeltvedtak eller saker av taushetsbelagt karakter.

Forslag til vedtak:
1. Bystyret oppretter «politkertorg» i Fredrikstad som, dersom det er praktisk mulig, får oppstart høsten 2016.
2. Politikertorget skal være en uformell møteplass mellom gruppeledere/sentrale politikere og innbyggerne i Fredrikstad. De skal avholdes jevnlig på et sted som er lett tilgjengelig for publikum.
3. Kommunen stiller med sektretariatsfunksjon for politikertorget.
4. Ordfører og rådmann gis i oppdrag å utarbeide et reglement for gjennomføring av politikertorget og legger dette frem for bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**