LIVEBLOGG: bystyrets møte 11.05.16

Foto: Oslo Venstre

Hei og velkommen til livebloggen! I dag skal bystyret behandle blant annet handlingsplan for økt boligbygging og et privat forslag fra blant annet Venstre om å stoppe nedbemanningen i sykehjemmene. Her kan du følge ekstra med på Venstres innsats i dagens møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

15.03: Opprop
For Venstre møter Hallstein Bjercke, Espen Ophaug, Toril Berge Flatabø og Odd Einar Dørum.

15.08: Muntlig spørretime

Hallstein Bjercke stiller spørsmål om utleie av 40% av det nye hovedbiblioteket. Han viser til at nåværende byrådspartier tidligere har vært svært skeptiske til utleie i av areal i bygget, og lurer på om byråden mener deres forslag om å leie ut 40% av biblioteksarealet er i tråd med byrådspartienes politikk.

-Byråd Rina Mariann Hansen svarer ja på spørsmålet.

Høyre følger opp med spørsmål om hvilke kriterier byrådet vil legge til grunn for å velge ut aktører som får leie areal i Deichman.

-Byråd Hansen svarer at Kulturetaten har laget en avtale med et utleieselskap (men som ikke er inngått), og der er det stilt noen krav til leietakere. Jeg stoler på at etaten vår klarer å håndtere dette selv, sier byråden.

Odd Einar Dørum følger med spørsmål. Han spør om byråden ser problemet med at inntjeningskravet er pålagt noen andre enn biblioteket selv.

-Byråden sier at det er vanlig at bystyret pålegger inntjeningskravet. Når det gjelder hvem som skal stå for utleien av arealene er det ikke avklart.

Odd Einar Dørum følger opp et spørsmål fra Høyre om organisering av byggingen av Fornebubanen. Det forelå en løsning for organiseringen da det nye byrådet tiltrådte. Et flertall i bystyret vil være mer enn lykkelig for enhver løsning, men dette må man få fortgang i. Har byråden satt seg en personlig frist for dette?

-Byråd Lan Marie Nguyen Berg svarer at hun må få på plass flere deler av dette. Når det gjelder finansiering håper hun at staten vil ta en større del av regningen.

Odd Einar Dørum følger opp et spørsmål fra Rødt om vern om Ekebergsletta. KFUM har arenaplaner her som byråd Hansen har flagget støtte til. Dette vil ta opp store deler av den grønne sletta. I forrige bystyre behandlet vi et innbyggerforslag som gikk mot slike planer. Vil byråden ta med seg dette vedtaket fra forrige periode når saken kommer til behandling?

Byråd Hanna Marcussen svarer at det er noe hun vil gjøre og at hun er opptatt av å forvalte Ekebergsletta på en god måte.

16.11 Spørretimen er over, og vi er nå på behandling av øvrige saker

16.12 Bystyret behandler nå sak om salg av eiendommer i Hauskvartalet

Hallstein Bjercke holder Venstres innlegg. Her er innlegget i sin helhet:

Dette er en sak som har skapt stort engasjement. Det er mange hensyn å ta i videreutviklingen av kvartalet og det er ulike ønsker for hva som burde skje. For Venstre er det særlig to ting som har vært viktig. Det ene er at reguleringen på tomta til byøkologisk kulturkvartal skal ligge fast og gjennomføres. Reguleringsplanen for området ble vedtatt med Venstres stemmer i 2008 og innebærer at området skal utvikles slik at det legges til rette for kunstnerisk virksomhet og alternative miljøer på gunstige betingelser i denne store bygningsmassen. Medvirkning fra beboerne er et viktig krav i denne reguleringen, og skal ivaretas både av Oslo kommune og den nye eieren. Dette endrer seg ikke gjennom salget av deler om området.

For det andre har det vært viktig for Venstre å legge til rette for at Vega scene skal kunne etableres på Sirkustomta. Vega Scene står for en type kulturtilbud som Oslo per i dag ikke har, nemlig uavhengig kino- og teaterhus for nyskapende scenekunst.

Vi er gjort kjent med at det foreligger en bindende avtale mellom ny eier og Vega Scene som er forpliktende og gir gode rammevilkår for opprettelsen av den nye scenen. Venstre mener dette kulturtilbudet vil passe godt inn på denne tomta og i dette området, og bidrar til å skape et fortsatt spennende og alternativt miljø. Venstre har vært tydelig på at vi fra politisk hold forventer at utbyggeren har en plan om et kulturprosjekt, som følger opp noen av føringene i reguleringsplanen.

Jeg er stolt over å bidra til at byen får en ny scene og en ny kino, og at Sirkustomta får et nytt og flott kulturbygg. Venstre har ønsket denne scenen og jobbet for å realisere den. Så håper jeg at det kan bli et godt naboskap mellom Hausmania og Vega Scene og de andre aktørene i området, og at disse sammen med Oslo kommune og den nye eieren kan jobbe for at Hausmannkvartalet fortsetter å være alternativt, spennende og et kulturkvartal for byens innbyggere.

16.36 Nå behandles et innbyggerinitiativ om å utredning av sannsynlige utgifter til utbygging og fremdrift av Lambda

Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Det er gjort et meget grundig arbeid og at alle utredninger viser at prosjektet er innenfor kostnadsramme og at det vil være uforsvarlig å stoppe prosjektet nå som en milliard allerede er brukt. På vegne av Venstre vil jeg si at spørsmålet om lokalisering og hvilket prosjekt vi skal ha, er allerede avgjort. Denne saken handler om en vurdering av kostnader, og det har vi fått avklart. Nå vil vi gå videre med saken, sa Dørum.

17.00 Nå behandles innbyggerinitiativ om å gjeninnføre bussrute 71E

Hallstein Bjercke holder Venstres innlegg. Her er innlegget i sin helhet:

Etter at bussrute 71E ble nedlagt har det oppstått massive protester og et stort engasjement for å få ruten tilbake – blant annet gjennom dette innbyggerinitiativet. Folk er opptatt av kollektivtilbudet sitt, og det er veldig bra – det viser at mange ønsker å reise kollektivt. Vår oppgave er å tilrettelegge for at så mange som mulig velger å reise miljøvennlig og å la bilen stå. Venstre er opptatt av at kollektivtrafikken skal ha en frekvens og rutestruktur som gjør den attraktiv til å konkurrere med privatbilen. Det er derfor vi i dag støtter et forslag om å styrke kollektivtilbudet fra Bjørndal til sentrum.
Venstre har stor forståelse for frustrasjonen innbyggerne opplever når de nå har mistet direktebussen til sentrum. Buss 71E er blitt en matebuss, og mange opplever at de mister overgangen sin og må vente lenge på neste avgang. Det har økt reisetiden og gjort tilbudet mindre forutsigbart. Mange må nå bytte transportmiddel TRE ganger for å komme seg til byen. Med Bjørndals beliggenhet et stykke fra sentrum er det derfor grunn til å være bekymret for at flere vil velge bil når tilbudet svekkes. Det er en uholdbar situasjon i en by der flest mulig skal benytte seg av miljøvennlige reisemidler.
Vi ønsker derfor en helhetlig plan for å styrke kollektivtilbudet i denne delen av byen, og ber om at vi i påvente den styrker kollektivtilbudet for innbyggerne som reiser mellom Bjørndal og sentrum, slik at reisetiden til Oslo sentrum reduseres til tilsvarende nivå som før nedleggelsen av rute 71E. Jeg håper at også byrådspartiene i dag stemmer for dette.
17.27: Bystyret tar nå middagspause. Vi er tilbake klokken 18.15! Ses da, kjære lesere – eller blogges, som de under 29 sier!
18.20: Did you miss me? XOXO. Bystyrebloggen er endelig tilbake, og vi er nå på behandling av saker fra Finanskomiteen.
18.21: Nå behandles sak om etablering av asylmottak på Ila.
Toril Berge Flatabø holder Venstres innlegg. Dette er et klokt og godt forslag og jeg håper UDI gir oss mulighet til å drive asylmottak i Oslo. Jeg håper vi i byen kommer tidlig i gang med å møte våre nye innbyggere. Vi støtter helhjertet opp om forslaget om Ila. Jeg ønsker meg en offensiv holdning når det gjelder å få med frivilligheten, tilbud om arbeidsplasser og så videre. Det å skape tilllit og trygghet gjør at man blir en ressurs i byen – ikke det motsatte. Jeg er også positiv til mottak drevet av private, og jeg tror private driftere og kommunen har mye å lære av hverandra når det gjelder dette, sa Flatabø.
18.57: Nå behandles saker fra Helse- og sosialkomiteen
19.07: Nå behandles privat forslag fra Venstre, Høyre og KrF om å bevilge ekstra midler til sykehjem for å unngå nedbemanning
Hallstein Bjercke er medforslagsstiller. Toril Berge Flatabø holder Venstres innlegg. Her er innlegget i sin helhet:
Ordfører,
Vi har sikkert ikke hatt vår siste debatt i dette bystyret om hvorvidt vi bør bruke private aktører i eldreomsorgen, men det er ikke det denne debatten handler om. Denne saken handler om at sykehjemsetaten må spare 50 millioner kroner, og at måten det gjøres på et å kutte i bemanningen i de sykehjemmene som ligger over veiledende pleiefaktor. Derfor må altså seks private sykehjem kutte bemanningen, noe som selvsagt går ut over tilbudet og kvaliteten på sykehjemmene. Det er å ta Oslos sykehjem i feil retning, og vi foreslår derfor at dette skal unngås ved å gjøre justeringer i revidert budsjett.
Byrådets ønske om å reforhandle avtaler og tvinge igjennom en reduksjon i bemanningen går i motsatt retning av det vi ønsker, og risikerer å redusere livskvaliteten til beboerne på de berørte sykehjemmene. Vi ber om at nedbemanningen stoppes og at sykehjemmene som i dag har en høyere pleiefaktor enn veiledende, får fortsette å ha det. Og det var jo nettopp den høye pleiefaktoren og den høye kvaliteten på tjenestene som gjorde at det var disse aktørene som fikk bli en del av kommunens tjenestetilbud. Byrådet må selvsagt gjerne sette av enda mer penger til sykehjem, det har de jo lovet i valgkampen, så det må vi kunne forvente i revidert. For om vi skal ha ett mål for bemanning i eldreomsorgen bør det være at alle sykehjem har like HØY pleiefaktor, ikke like LAV.
Odd Einar Dørum tar også ordet. Det er de på sykehjemmene som får trykket, og vi bør ha empati med dem og prøve å finne en løsning. Vi må sørge for at alle har det bra heller enn at alle skal ha det like dårlig. Jeg får fnatt av å høre en diskusjon om hvem som har skylden, vi må finne en løsning, sa Dørum, som bare hadde behov for å si det.
Dessverre fikk forslaget vårt ikke flertall.
19.53: Nå er vi på saker fra Byutviklingskomiteen, og vi behandler nå handlingsplan for økt boligbygging.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Det er å sørge for nok regulerte tomter som er det viktigste virkemiddelet vi har. Det blir ikke flere boliger av mange merknader. Flere av forslagene i dag får bred støtte. Oslo har en uutnyttet boligreserve, og denne må vi styrke. Flere av de regulerte tomtene i reserven er enda ikke utviklet, og vi foreslår derfor blant annet et eget utviklingsselskap for Groruddalen. Plan- og bygningsetaten fortjener skryt for å ha effektivisert sin saksbehandling, saksbehandlingstiden MÅ ned for å sørge for rask nok boligbygging. Venstre mener at den reviderte leilighetsnormen bør bestå. Som politikere må vi ta mange hensyn når vi planlegger. Vi skal sørge for historiske kvaliteter, ivaretakelse av byens blågrønne preg og gode bomiljøer, sa Ophaug.

Espen Ophaug tar ordet igjen en halvtime inn i debatten. Han minnet bystyret om at det i veldig mange saker er slik at fremmer PBE alternative planer fordi utbyggere ikke følger bystyrets vedtak. Han understreket også viktigheten av leilighetsnormen igjen.

20.38: Nå behandles sak om Kongsveien 82. Her vil byrådet at det skal bygges bolig, mens bydelen ønsker å ha tomten og bruke den til Omsorg+. Venstre ønsker å lytte til lokaldemokratiet.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Venstre er uenig med byrådet og har fremmet forslag om at man skal se på Omsorg+ her. Bydel Nordstrand får flere eldre, og bydelsutvalget ønsker tomter til Omsorg+ og sykehjem. Denne tomta er best egnet for Omsorg+. Det er viktig å lytte til bydelen. Det har vært en sterk utbygging av bolig på Holtet de senere årene, og mange av de som i dag bor her kan få glede av et tilbud om bosted i Omsorg+ når de ikke lenger kan bo alene hjemme. Vårt forslag vil komme bydelen til gode. Omsorg+ er også bolig, så vi er ikke mot boligbygging her – bare en annen type bolig, sa Ophaug.

Og så skjer det, dere! Bjørnar Moxnes går på talerstolen for å si hvor fornøyd han er med forslaget fra Venstre og Høyre. YES! Så lenge ikke FrP eller byrådet snur i saken blir det dessverre ikke flertall for forslaget, men det er jo hyggelig med skryt, da.

20.56: Nå behandles forslag om VPOR for Vollebekk og Breivoll. VPOR står for veiledende plan for offentlig rom.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Kommuneplanen peker på utvikling av Hovinbyen som en av de viktigste utviklingene de neste årene. Det er avgjørende at vi planlegger godt. VPOR er et spennende nytt planverktøy i Oslo. På Vollebekk forutsettes det en stor transformasjon som til sammen vil skape en tett og finmasket bystruktur. For Venstre har det vært viktig å sørge for god skolevei for elevene som skal starte på den nye skolen i 2017. Vi har derfor fremmet forslag om dette. VPOR for Breivoll forutsetter også stor transformasjon fra industri til levende område. Venstre er opptatt av at god tilrettelegging for fremtidige innbyggere. Det er viktig at offentlige tilgjengelige arealer har høy standard og er godt vedlikeholdt, sa Ophaug.

21.25: Nå behandles en ekpropriering for å ivareta biologisk mangfold på Montebello

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Har understreker viktigheten om å ta vare på biologisk mangfold. Vi lytter til bydelen som anbefaler dette forslaget, sa Ophaug.

21.34: Nå behandles regulering av Konows gate nr. 101-103. Her ønsker byrådet å bygge 35 boliger. Venstre støtter Plan- og bygningsetatens forslag, og ønsker et lavere bygg fordi et høybygg vil ødelegge Ekebergsskrentens grønne preg. Dessverre er FrP på lag med byrådet her, og sikrer flertall.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Venstre er helt enige i at man trenger flere boliger i Oslo, men dette er feil sted å fortette. Det går én buss her, og det er en vits at byrådet kaller dette et knutepunkt. Å bygge bolig må gjøres med utgangspunkt i gode planer. Det er flere hensyn enn antall boliger som må tas med i vurderingen. Oslo er den blågrønne byen, omkranset av grønne åsen på begge sider. Dette har bystyret ønsket å ivareta. Jeg er redd for at byrådet ikke lenger synes dette er et mål i byutviklingen lenger. Byrådet argumenterer veldig dårlig for sitt syn. De tar ikke inn over seg virkningene på åsen. Høy utnyttelse her er ikke i tråd med knutepunktsstrategien. Byrådet tenker i denne saken KUN på antall boliger. Plan- og bygningsetaten har argumentert meget godt, sa Ophaug.

Odd Einar Dørum tar også ordet. I dag gjør man noe med byens blågrønne preg. Jeg benytter anledningen til å advare byrådet mot eventuelle lyster til å bygge ned Ekebergsletta. Da blir det strid, forsikret Dørum.

21.45: Nå behandles privat forslag fra MDG, Rødt og SV (fra forrige periode) om å etablere byøkologisk kulturhus i Pilestredet 84B. Siden dette er fremmet for lenge siden er forslaget litt annerledes nå. I denne saken har Venstre forslag om å la bydelen overta driften etter en rehabilitering, slik at bydelen kan bruke dette til et kulturtilbud til barn og unge som bydelen i dag mangler. Forslaget vårt fikk Høyre, Venstre og KrFs stemmer. Andre enn bloggredaksjonen som savner det gamle og perfekte byrådet bestående av disse partiene?

21.53: PUH! Da er bystyret over for i dag! Bloggredaksjonen takker alle våre lojale fans for følget og ønsker hjertelig velkommen tilbake i juni. Obama out.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**