Askøy hadde blitt veien til terminalen og ikke stedet å bo

Foto: Anne Jo Lexander, AV

Jeg kunne gjerne tenkt meg jernbane til Mjølkevikvarden. Da kunne man reist til jobb i byen med tog, et miljøvennlig og godt alternativ, skriver Arild Raftevoll.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Jernbaneverket har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet en Konseptvalgutredning for logistikknutepunkt i Bergensregionen. Der er flere geografiske alternativer for havn og jernbaneterminal som er vurdert gjennom en silingsprosess. Det er utført en interesseanalyse for å definere behov i forhold til logistikknutepunkt. Askøy kommune har tidligere fremmet Mjølkevikvarden, Abbedisso, Hanøytangen, Horsøy og Storholmen som alternative godsterminaler for båt. Gjennom silingsfasene ble ingen av disse lokaliseringene vurdert til å ha de rette forutsetningene som en fremtidig havn bør ha.

I etterkant har saken kommet opp igjen politisk og rådmannen har laget en sak hvor det er foreslått at Mjølkevikvarden bør komme med og vurderes på nytt. I kommunestyret nå i slutten av april hadde vi saken om konseptvalgutredning for logistikknutepunkt i Bergensregionen oppe til behandling.

Det betyr i praksis at man da vil arbeide aktivt for at dette området på Mjølkevikvarden skal bli et slikt knutepunkt. Rådmannen har rett i en del av vurderingene med at området er planert, det vil være mulig å få til en dypvannskai. Det vil bli arbeidsplasser og aktivitet i området.

Så hvorfor gikk vi da ikke inn for dette? Svaret er ganske enkelt. Leser man første ordet i dette innlegget finner man noe av svaret.

Et annet forhold som klart ville være positivter at man da lettere ville komme inn i regionale og nasjonale veiplaner og hele strekket fra Askøy i sør til Mjølkevikvarden ville få en enklere finansiering. Det vil da også være langt lettere å få realisert et tverrsamband i nord og regionen ville bli tetter knyttet sammen. Mye av trafikken som i dag må innom Bergen sentrum ville kunne finne andre veier. Området for hvor man kan bo og hvor man arbeider ville blitt større, kort sagt regionen ville bli knyttet tettere sammen. Dette har Venstre arbeidet for.

Så hvorfor gikk vi da ikke inn for dette? Svaret er ganske enkelt. Leser man første ordet i dette innlegget finner man noe av svaret. For at en slik terminal skal bli optimal må man ha noen koblinger – jernbane, vei og sjø og disse bør ligge tett sammen og ligge rimelig sentralt.

Jeg kunne gjerne tenkt meg jernbane til Mjølkevikvarden. Da kunne man reist til jobb i by’n med tog, et miljøvennlig og godt alternativ. Men prislappen for å bygge jernbane tre mil i områder med mer eller mindre bebyggelse har sin kostnad, og i tillegg skal den krysse en fjord. Dette ville fått en alt for høy pris.

Da er det mer realistisk å få bygget og utbedret veien. For en rimelig sum penger kunne nok hele strekket latt seg realisere slik at hadde tilfredsstillende standard.

Det vi da hadde endt opp med var at all transport til og fra knutepunktet ville gå med tungtransport fra Mjølkevikvarden i nord til Askøybrua i sør. Tusenvis av biler skulle kjøre disse drøyt fire milene fra Bergen sentrum til Mjølkevikvarden, det er tross ikke Askøy som er nedslagsfeltet for et regionalt logistikknutepunkt. Askøy hadde blitt veien til terminalen og ikke stedet å bo. Det eneste som hadde samsvart med Askøy sitt slagord «tett på» ville være «tett på veien».

Det er vel ikke akkurat dette som er Venstres drøm om et framtidig Askøy – vi må kunne finne andre og mer egnede næring for disse områdene på Mjølkevikvarden.

 

Kilde: Askøy hadde blitt veien til terminalen og ikke stedet å bo – Askøyværingen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**