Venstre vil ha plasten vekk fra fjæra

Erik Hørlück Berg, Steinar Bleken

Leder i Buskerud Venstre, Erik Hørlück Berg, løfter farene ved plastforurensning inn i landsmøtesalen.

Nå som det blir vår og snart sommer, begynner folk å ta fjorden og strendene i bruk. Det er veldig hyggelig å se alle menneskene som dukker frem fra vinterkulda, for å nyte solen og havet med familie og venner. Men det dukker også opp noe som slett ikke er så hyggelig: Plastavfall som flyter i fjæra.

Blant tang og tare finner man enorme mengder plastflasker, plastkanner, presenninger, fiskeutstyr og andre store og små plastartikler som det tar 400-500 år å bryte ned. I tillegg til plasten som er synlig, kan man også legge til mikroplast, og ta høyde for at 70% av plasten faller til bunnen. Noe av plasten som kastes i havet ender opp med å bli spist av fisk, fugl og annet dyreliv, mens mye bare blir søppel, som gjør strandopplevelsen dårligere. I verste fall kan også plastavfall være farlig for småbarn.

Plastavfall i havet er et alvorlig problem, som Venstre vil ta tak i. Noen forslag til tiltak som kan gjennomføres i kommuner nedenfor.

Mulige tiltak mot plastforurensning i havet:

• Etablere eller utvide ordninger med renovasjon i skjærgården, ved å for eksempel sette ut flere avfallspann.
  • Kreve strengere håndheving av forbudet mot forsøpling.
  • Søke om midler fra Miljødirektoratet om opprydding av de mest forurensede fjordbunnene
  • Organisere frivillige under Strandryddedagen.
  • Iverksette lokale forbud mot for eksempel plastposer eller fangstredskaper av plast.
  • Bedre tømming av offentlige dunker i periodene hvor de er fulle.
  • Kreve bedre flomsikring både ved båtplasser og ved vassdrag.
  • Finne og ansvarliggjøre lokale kilder til marin forsøpling.
  • Økt offentlig støtte til aktørene som jobber mot marin forsøpling
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**