Akershus´ forslag:
Tillegg til Oppvekstdokumentet, Kapittel 10. Skole
En inkluderende skole
Skolen skal gi våre barn kunnskap og ferdigheter. Skolen skal også være med på å utdanne tenkende, undrende og reflekterende menneske, som viser omsorg og respekt for medmennesker. Denne læringen skjer i møtet mellom lærer og elev gjennom inspirerende praktisk og teoretisk undervisning. Venstre mener det er viktig å legge til rette for at lærere både skal kunne skape gode undervisningsrom der både teoretisk med også praktiskrettet læring kan skje. En inkluderende skole gir rom for alle elever gjennom tilpasning og individuell opplæring.
Gode elevsamtaler
Elever trenger møte lærere som kan lytte, høre og se den enkelte. Det er viktig at lærere får tid og kompetanse til å ha de gode elevsamtalene, som både kan trygge elever, la dem bli sett og være med å forebygge mobbing, utestengelse, og depresjon hos elever. Læreren er gjerne den største tillitspersonen for en elev utenom den nærmeste familien og gjennom gode elevsamtaler kan man fort avdekke utfordringer eleven opplever hjemme.
Praksis gjennom utdanningen
For å kunne ha den gode elevsamtalen så kreves det lærere som har både pedagogisk teft og pedagogisk forståelse. Dette krever at vi har en lærerutdanning som fortsetter å ha sterk vekt på pedagogikkfaget og som har et sterkere fokus på praksisen gjennom utdanningen. 1 av 3 lærere slutter de første årene etter utdanning, nettopp fordi de ikke er forbered på lærervirkeligheten etter studiet. Vi ønsker å sette et minimumskrav til hvor mye praksis en lærerstudent skal gjennom. Stort gjennomtrekk av lærere er noe av det mest utrygge en elev kan møte i hverdagen sin.
Venstre vil:
- Gjennomføre en mer praktiskrettet utdanning ved å sørge at alle lærerstudenter er minst 6 uker i praksis hvert semester.
- Gi alle skoler resurser til å gjennomføre kollegaveiledning for å sikre utveksling av undervisningspraksis og utvikling.
- Ikke ha en bemanningsnorm per elev i klassen, men en bemanningsnorm totalt på skolen, slik at skoleledelse og lærere kan velge hvordan man bemanner best mulig.
- Gi alle elever mer alenetid med lærerne ved å gi skolene en egen elevsamtalepott.
- Sørge for at alle skoler legger til rette for praktisk vinkling og læring av matematikk, engelsk, norsk og naturfag.
- Sikre både allmennpedagogikken og spesialpedagogikken i den nye 5+årige lærerutdanningen