Menneskene, ikke maskinene skal gjøre det grønne skiftet

Solveig Schytz i sving på Venstres landsmøte, Foto: Eidi Ann Hansen

Staten må bruke sin rolle som eier og investor, og alle offentlige aktører må bruke sin rolle som innkjøper for å fremme innovasjon, sier Solveig Schytz, fra landsmøtets talestol.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Arbeidsledigheten stiger. Det er krise i oljesektoren.

Det kommer et skifte, men er det det grønne skiftet som kommer nå? Det veit vi ikke. Vi veit bare at den krisa vi nå har på grunn av lav oljepris ikke skylds at fornybar energi har blitt konkurransekraftig, men at prisen på olje dumpes fordi markedet flommer over av billig skiferolje fra USA.

Kanskje framskynder denne krisa det grønne skiftet. Men vi kan også risikere at den forsinker det. Fordi det tar lengre tid før fornybare løsninger blir konkurransedyktige på pris.

Og vi veit at flere tusen ingeniører og fagarbeidere som vi gjerne vil bruke i det grønne skiftet nå forlater oljesektoren. Det kan være en god nyhet for det grønne skiftet, men det er avhengig av at vi tar vare på folka. For den menneskelige kostnaden ved nedbemanning og ledighet gir store og tunge negative langtidseffekter både for mennesker og for samfunn.

Oljebransjen skriker etter økte investeringer, åpning av Lofoten og Vesterålen og ny konsesjonsrunde. Men det siste vi trenger akkurat nå er økt oljeutvinning. Ikke bare av hensyn til natur og klima, men også av hensyn til næringsliv og mennesker.

Men la oss beholde troa på at denne krisa gir muligheter for det grønne skiftet. Mangel på arbeidskraft var inntil nylig en av de største utfordringene for et grønt skifte i industri og næringsliv i Norge. Den utfordringa har vi ikke lenger. Vår utfordring nå er å skape investeringsvilje i fornybar sektor slik at denne unike muligheten ivaretas. Da vil vi samtidig ta vare på menneskene og skape en bærekraftig fremtid.

Venstres politikk må være en viktig del av løsningen på en økende arbeidsledighet og ei omstilling av næringslivet.

Da er en skattepolitikk og en næringspolitikk som fremmer investeringsvilje i fornybar sektor er helt sentralt.

Da må staten bruke sin rolle som eier og investor aktivt, og alle offentlige aktører må bruke sin rolle som innkjøper aktivt for å fremme innovasjon.

Og vi trenger et offentlig system og et NAV som tar høykomptent arbeidskraft på alvor, som belønner initiativ og gründerskap, ikke bremser det. Kampen for bedre sosiale rettigheter for grundere har aldri vært viktigere enn nå.

Det er menneskene, ikke bare maskinene som skal gjøre det grønne skiftet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**