Kjære landsmøte,
maritim næring er et satsingsområde for Venstre. I vårt politiske dokument ”Grønn framtid – grønn vekst” trekkes skipsfarten frem. Der sies det blant annet at:
Norge skal sette seg som mål å bli verdens ledende eksportør av grønn maritim miljøteknologi og fartøyer. Norge skal bidra til at nullutslippsteknologi for alle skipstyper skal være tilgjengelig på det globale markedet innen 2030. Ferjer, kystfraktfartøy og hurtigbåter i trafikk i Norge skal innen 2030 ha null utslipp osv.
Jeg tør påstå at den maritime næringen i Norge er best i verden på miljø i dag. Og vi skal bli enda bedre!
Regjeringen fikk nylig fremlagt rapporten ”reduksjon av klimagassutslipp fra norsk innenriks skipsfart”. Rapporten legger frem konkrete tiltak som er realistiske og kostnadspesparende for å redusere utslipp med 40% innen 2030. Utslipp fra innenriks skipsfart er per i dag 3.4 millioner tonn CO2 og vil øke til 5.2 millioner tonn i 2030 hvis ingenting gjøres. Når det er sagt er skipsfarten allerede langt mer energieffektiv enn annen transportvirksomhet.
Forslagene i rapporten er at:
- Lasteskip og fiskefartøy benytter 20% innblandet biodrivstoff
- Passasjerskip og ferjer benytter elektrisk fremdrift
- Offshoreskip benytter LNG
Regjeringen må snarest følge!
Vi har også forslag under behandling i Stortinget nå for en grønnere skipsfart. I våre forslag ber vi blant annet regjeringen legge frem tiltakspakke for at Norge kan utvikle og levere nullutslippsskip for alle skipstyper innen 2030 og en sak om hvordan Norge kan redusere sine klimautslipp fra innenriks skipsfart med minimum 40% innen 2030. Vi ber også regjeringen legge strenge miljøkrav i plan for utbygging og drift (PUD), for offshore forsyningsskip som skal operere på nye felt.
Vi har med andre ord mye bra politikk på gang om maritim næring og miljø. Men, i programmet er imidlertidig dette tynt. Jeg vil derfor anmode landsmøte om at vi setter fokus på den maritime næringen også i programarbeidet som nå starter.
Så et siste poeng, kjære landsmøte:
En forutsetning for at vi også i fremtiden skal ha en maritim næring som er best på miljø er at norske rederier sikres like konkurransevilkår som sine utenlandske konkurrenter.
Skipsfarten er dessverre i stor grad subsidiert. Vi må jobbe for at subsidiene reduseres i denne næringen internasjonalt gjennom arbeid i Den Internasjonale Sjøfartsorganisasjonen (IMO).
I mellomtiden må vi sikre at norske rederier er konkurransedyktige med sine internasjonale konkurrenter!