Et innspill til det grønne skiftet fra Hans Olav Omnes

Sara Sægrov Ruud

De siste årene har vi i Agder, og i Norge for øvrig, fått kjenne konsekvensene av lavere oljepris. Mange arbeidsplasser i oljerelaterte virksomheter er gått tapt. En utvikling som på mange måter har vært på sin plass og helt nødvendig, men likevel svært ubehagelig både for den enkelte og for samfunnet.

Spesielt noen områder er hardt rammet, og Agder er en hardt rammet region.

Et populært begrep har blitt allemannseie, Det Grønne Skiftet.

Det er har blitt fokusert på grønn teknologi, hitech-løsninger for å skape hitech arbeidsplasser og ta oss inn i fremtiden med minst like høy levestandard som den vi har i dag. Dette fokuset er bra og det er viktig at arbeidet med ny grønn teknologi som kan ha sin rolle her på sørlandet, fortsetter. Spesielt er dette interessant med tanke på at vi har mye høyt utdannet arbeidskraft i regionen som nå er i faresonen og som trenger nye området å utfolde seg på.

Men i denne debatten føler jeg og vi i Agder Venstre at de mer praktiske og lavthengende løsningene forsvinner. Det å ta tak i de oppgavene og behovene vi faktisk har i Agder, og i Norge, i dag. Vi har selvfølgelig behov for mat, klær, forbruksartikler, verktøy, utstyr av alle slag, men svært lite av dette blir produsert, fra råvare til ferdig produkt i regionen vår. Vi kjøper det billig og fra de store kjedene som importerer det fra hele verden. Disse prosessene, disse arbeidsplassene, vil være grønnere å utføre her hjemme. I tillegg vil det selvfølgelig bringe tilbake mange gode arbeidsplasser.

I vår region har vi sterke tradisjoner innen tekstilproduksjon, matproduksjon, foredling av regionale ressurser innen skogbruk og landbruk. Disse er i stor grad forsvunnet som en konsekvens av at det er blitt for dyrt å produsere dette i Norge. Det er da jeg begynner å undre. Kan det være bedre at vi i Agder og Norge lar være å ta ut disse ressursene og at vi lar vær å foredle disse lokalt, og heller gjør oss avhengige av en bransje om ikke er fremtidsrettet og som nå fører til at vi ikke har arbeidsplasser? Kan det være miljømessig forsvarlig å sende råvarer fra Norge og rundt hele verden for foredling og hjem igjen, samtidig som vi har sterkt behov for regionale og nasjonale arbeidsplasser? Innen fiskeri i Norge er omtrent hele foredlingsindustrien og den grønne småskalaproduksjonen lagt ned, mens vi sender usløyd fisk til Kina for foredling! I dette bildet mener jeg at Det Grønne Skiftet er åpenbart! I tillegg til dette har vi i Agder et stort overskudd av lokalt produsert grønn kraft. Store deler av dette blir eksportert for å forsyne spennende høyteknologiske satsinger i våre naboland. Det ville vært veldig spennende å sett på hva vi kan få til i Agder, og i Norge, ved å ta dette i bruk og foredle det lokalt. Spesielt hvis vi ser på de ulike ressurstilgangene i sammenheng! Kraft, skog, landbruk, matproduksjon, regional foredling. Her er det mange muligheter og etter vår mening vil dette være mye grønnere og mer bærekraftig å utvikle her, enn å bare sende råvarene ut for å få billige ferdigprodukter hjem igjen. Foredlingen og produksjonen vil måtte skje uansett, og i den situasjonen vi er med forsvinnende arbeidsplasser og et sterkt behov for å bli mer miljøvennlige, vil det være mye bedre om produksjonen i større grad skjer i Norge! Og ikke minst i Agder!

Det er her jeg mener at Venstre må fokusere deler av sin politikk. Gjennom å endre rammebetingelsene for norsk råvareproduksjon og foredling slik at det skal være mulig å drive lønnsomt også i Norge. For å få til dette må vi fokusere på miljøfordelene, men jeg mener også at vi kan forvare dette gjennom økt fokus på kvalitet, en dreining bort fra bruk og kast mentaliteten, og et økt fokus på livskvalitet! Dette er direkte verdiskaping basert på foredling av tilgjengelige ressurser, og det er givende for mennesker å jobbe med! Vi må ta tilbake de tradisjonelle foredlingsproduksjonene. Gjøre dem mer miljøvennlige med dagens teknologi, selvfølgelig, men sørge for at det er lønnsomt å ha dem her hjemme!

Vi må jobbe for å endre rammebetingelsene for grønne entreprenører, vi må få opp fokuset på lokalt/regional/nasjonalt produsert mat og varer er Grønt! På denne måten kan folk delta aktivt i det grønne skiftet gjennom å endre sine vaner og kjøpe norsk! Disse trendene ligger klare til bruk, og de er både grønne og klare for vekst!

På denne måten vil vi skape grønne, fremtidsrettede, robuste kvalitetsarbeidsplasser som kan bygge både merkevarer og stolthet i både Agder og Norge!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**