Ny kommune? Du bestemmer!

Foto: Øivind Leren

Intensjonsavtalen om ny Ålesund kommune ble nylig signert av alle ordførerne på Nordre Sunnmøre, nå skal alle tilbake til sine kommunestyrer og borgere å ta en avgjørelse; enten blir de med, eller så står de utenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Nylig avgjorde også bystyret i Ålesund at de ikke ønsket en folkeavstemning, men en kombinasjon av innbyggerhøring/undersøkelse og opinionsmåling med minimum 1000 deltagere. De fleste andre kommunene skal avholde folkeavstemning om spørsmålet, men flertallet av politikerne i Ålesund ønsket ikke det, heller ikke Venstre.

Hvorfor ikke folkeavstemning? Det er en svært viktig sak, byens borgere må i aller høyeste grad involveres i forkant av bystyrets avgjørelse, det er et ufravikelig demokratisk prinsipp. Venstres gruppe drøftet saken nøye før vi gikk til bystyret og avga vår stemme. Noen av våre bekymringer rundt folkeavstemning i kommunesammenslåingen gikk blant annet på at spørsmålet er svært komplekst, faktisk så kompleks at til og med vi politikere sliter med å henge med skikkelig av og til. Vil det da være riktig å stille folket spørsmålet: Vil du at Ålesund kommune skal slå seg sammen med kommunene; Haram, Giske, Sula, Hareid, Skodje, Sandøy, Ørskog og Stordal? Kryss JA eller NEI.

Spørsmålet er ikke svart-hvitt, det har like mange nyanser som regnbuen har farger.

Vi vet fra før at spørsmålet i bunn ikke handler alene om vi skal slå oss sammen med de andre kommunene. Det handler om å bygge en mer sektorovergripende offentlig sektor der skoler, helsetjeneste, barnevern samhandler på tvers for barns beste, og der politikerne evner å se sektorene på tvers. Det handler om å bygge opp større fagmiljø i tjenester som barnevernet som tidlig kan gå inn med rådgivning og støtte, fremfor akuttiltak. Jeg kunne fortsatt slik, men jeg tror du greier å fortsette tankerekken om tjenestene som er viktig for deg. Det handler om å ha nok hender per pensjonist i fremtiden på hele Sunnmøre, om å ha en bærekraftig samfunnsøkonomi som bygger videre på vår velferdsmodell. Og det handler også om å skape gode vilkår og tjenester for våre borgere, næringsliv og tilreisende.

Venstre mener i dette tilfellet at spørsmålet rundt kommunereform best besvares i en kombinasjon av opinionsundersøkelse og en bred tradisjonell, og gjerne noe utradisjonell høring. Venstre skal være aktiv i denne prosessen, og ta til oss de innspillene som du kommer med.

Spørsmålene vi må stille oss er: hva er viktig for å bevare vår lokale identitet videre inn i en ny kommune, og er det i det hele tatt mulig? Hvilke muligheter forventer vi med en ny kommune? Hvilke tjenester er det viktig at vi verner om? Hva er det evtentuelt i intensjonsavtalen som må endres i en endelig avtale for at Ålesund skal gå inn i en ny storkommune? Samtidig må vi politikere formidle hvorfor kommunene trenger å endre seg for å møte utfordringene, hvis ikke har vi spilt falitt.

Dette er en reform der vi trenger en bred meningsutveksling, ikke en kort og uverdig kamp om stemmene for eller mot.

Steffen Falkevik

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**