Saken omkring bruberedskapen ble aktualisert da en isdam sannsynligvis ødela brufestene for brua over Reinåa på E 14 14.mars 2016.
Oppmerksomhet fra trafikanter førte heldigvis til at trafikken ble stanset i tide, og det skjedde ingen ulykker.
Veien, som er eneste innfartsvei til Meråker, og som viktig transportåre til og fra nabolandet, ble stengt i vel ett døgn til man fikk oversikt over skadene og fikk anskaffet en midlertidig bru fra Statens Vegvesen sitt lager på Bjørkelangen. Statens Vegvesen i nært samarbeid med lokale entreprenører gjorde en kjempejobb for å få gjenopprettet vegforbindelsen, men det tok tid å få en forsvarlig løsning på plass på grunn av den lange transportetappen for reservebrua.
Uheldigvis var også omkjøringsmuligheten over Sverige og Skalstufjellet og ned i Verdal stengt i deler av denne perioden p.g.a. stort innslag av vann. På den måten var forbindelsene til og fra Meråker stengt når man unntar togforbindelsen på Meråkerbanen.
I ettertid stilles det spørsmål om hvorfor det ikke er en egen reservebruberedskap i Trøndelag. Vi veit at temperaturforandringer og store lokale variasjoner av nedbør kan påvirke mindre bekker og elver i betydelig grad, og mange av bruene på viktige strekninger er bygd for en forgangen tid. Vi må ikke bli overrasket over at nye situasjoner som den på E 14, kan oppstå i andre deler av fylket.
Etter Venstres mening må man søke å finne en regional løsning for lager av midlertidige reservebruer som gjør reparasjonstiden så kort som mulig.
Jeg gjentar derfor mitt spørsmål:
«Hva kan gjøres for å få i stand en egen reservebruberedskap i regi av Statens Vegvesen i Trøndelag?»
Egil Haugbjørg, gruppeleder for Venstre