Arbeid gir integrering

Marit H. Meyer.
Ny dato for landsmøtet er 26. - 27. september. Det planlegges fysisk møte, men tas høyde for at møte gjennomføres digitalt, opplyser Venstres generalsekretær Marit H. Meyer. , Foto: Olav Heggø

Bred deltagelse i arbeidslivet og frivillig innsats er bærebjelker i det norske samfunnet og for enkeltmenneskets mulighet for å ta del i fellesskapet. Det gjelder også for flyktninger og asylsøkere. Skal vi lykkes i integrering, må også beboere i mottak få en mulighet til å ta del.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det skal selvsagt stilles krav, men det handler også om å gi muligheter. En passiviserende tilværelse på mottak, lukkede leire og mangelfull norskopplæring i startfasen skaper hindre. For Venstre representerer det en politikk på kollisjonskurs med liberale verdier og humanistiske tradisjoner. Venstre vil isteden legge til rette for flyktningenes egen innsats og kunnskaper.

Det er avgjørende for god integrering å starte med språktrening og aktiviteter fra første dag. Beboere på asylmottak har både kompetanse til og ønske om å bidra til samfunnet. Skal det lykkes, må de bli møtt med muligheter og ikke restriksjoner. De må få en sjanse til å bli en del av lokalsamfunnet.

Det skal selvsagt stilles krav, men det handler også om å gi muligheter.

Menneskene er ulike og har forskjellige erfaringer, utdanningsnivå og arbeidsbakgrunn.Derfor må også tiltakene for integrering være varierte. Gjennom å se ulike behov, gi mennesker ansvar, legge godt til rette for private og frivillige initiativ kan vi utløse synergier.

Wenche Steen, kommunestyrerepresentant i Bærum for Venstre.

Venstre vil støtte beboerdrevet engasjement på asylmottak med aktivt trepartssamarbeid mellom beboere, frivillige i lokalsamfunnet og kommunene. Vi vil iverksette systematisk kartlegging av CV for alle asylsøkere i mottak, styrke egne språktreningsopplegg i samarbeid med frivilligheten, voksenopplæringen og beboergrupper. Vi tror også at norskopplæringen må være en del av praksis i arbeidslivet. Da må også barnepassordninger etableres for å gi foreldrene mulighet til aktivitet.

Arbeid og frivillig innsats er nøkler til integrering. La oss ta virkemidlene i bruk!

Marit H. Meyer, Asker V

Wenche Steen, Bærum V