Vil ha opp bommene tidligere

Av Jon Cato Landsverk


 

Får SV, Venstre, Miljøpartiet og Senterpartiet viljen sin, blir det kun en kort pause i bominnkrevingen. Partiene foreslår at man prioriterer kollektivtiltak først i veipakken, og vil betale dette med å sette opp bommene tidligere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

TØNSBERG: Kollektivtiltak eller fastlandsforbindelse. Begge inngår i bypakka for nytt transportsystem i Tønsberg-regionen. Hva skal komme først? Og skal bommene settes opp tidligere enn planlagt? Det skal politikerne kanskje avgjøre onsdag.

Politikerne skal diskutere hvilke av prosjektene i Bypakke Tønsbergregionen man går løs på først, og hvor lenge Tønsberg-regionen blir uten bom etter at bomringen tas ned til høsten.

Diskusjonen skal tas når Tønsberg bystyre onsdag skal behandle forslag om at penger til prosjektplanlegging skal lånes av et nytt bomselskap, som senere tar dem inn igjen i bomavgift når veiene er på plass i 2024.

 

Todeling

Venstre, SV, Sp og miljøpartiet De Grønne (MDG) vil i bystyret fremme forslag om todeling av bompengesøknaden.

De ønsker at bommene kan settes opp tidligere enn planlagt for å finansiere bygging av vei og anlegg for kollektivtrafikk, sykkel og fotgjengere. Partiene mener man bør sette i gang med kollektivtiltak så fort som mulig.

Medlemskommunene og fylkeskommunen har fått likelydende innstilling til behandling. Kommunestyrene på Nøtterøy og Tjøme behandler saken i dag. Fylkestinget får den på bordet i morgen.

Etter forslag fra Høyre og Ap vedtok fylkesutvalget torsdag enstemmig å be fylkesrådmannen å legge fram et notat om mulig inndeling av bypakka i en kollektiv- og framkommelighetspakke, i tillegg til ny fastlandsforbindelse. Venstre ønsker å være mer konkret.

Forslaget om finansiering av planleggingsmidler gjennom forskuttering med lån og bomfinansiering ble behandlet og vedtatt i formannskapet 7. mars mot stemmene fra Frp. Venstre varslet i samme møte innspill til bystyret.

– Vi ønsker at bompengesøknaden deles i to slik at vi kan komme raskere i gang med kollektiv-, gange- og sykkeltiltak, sier Venstres gruppeleder Suzy Haugan.

 

Bundet

Opposisjonen i Tønsberg står ikke samlet i denne saken.

– Vi vil gå for rådmannens innstilling slik den ligger, kanskje med et nytt punkt lignende det som er vedtatt i fylkesutvalget, sier opposisjonsleder Per Martin Aamodt (Ap).

Han understreker at en ny inndeling ikke må føre til at fastlandsforbindelsen forsvinner ut i det blå.

– Det vil ikke falle i god jord på Nøtterøy, sier han.

Ordfører Petter Berg (H) skal samle trådene i bystyret i kveld. Berg mener tilleggsforslaget i fylkestinget også kan være en vei å gå i bystyret.

– Vi må ikke glemme at alle partiene har bundet seg til å sørge for at veksten i trafikken skal tas med kollektiv, gange og sykkel, sier han.

Berg minner også om viktigheten av å få etablert en ny fastlandsforbindelse.

– Den skal etableres av to årsaker. Det ene er av beredskapsmessige hensyn. Den andre av hensyn til byutviklingen i Tønsberg. Vi skal ikke legge opp til økt trafikk på veiene, sier Berg.

Publisert på Tønsberg Blads nettsider 15. mars 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**