Gjennomslag for gründerne i Finansstyret

Møte i kommunalstyret for Finans, Stavanger, 14. mars 2016, Foto: Leif Arne Moi Nilsen

I gårsdagens møte i kommunalstyret for Finans fikk Venstre fullt gjennomslag for en offensiv satsing på gründerbedrifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Sakskartet inneholdt en rekke krevende og spennende saker, de fleste av vesentlig betydning for kommunens økonomi.

I saken om ny budsjettbehandling (HØP) ble det vedtatt en helt ny modell som vil involvere både finansstyret og de øvrige kommunalstyrene på et tidlig stadium i prosessen. På den måten ansvarliggjøres de folkevalgte i enda større grad, og den faglige forankringen styrkes ved at kommunalstyrene får komme med sine prioriteringer på de respektive fagområdene.

Blant de andre sakene var det for Venstre spesielt viktig å sikre et solid flertall for en offensiv gründerpolitikk. Venstres representant, Jan Erik Søndeland, fremhevet viktigheten av at kommunen tok i bruk de virkemidlene man hadde innenfor anskaffelsesområdet:

– Dette er et område som er regulert fra både EØS og gjennom nasjonale lover og regler. Likevel finnes det handlingsrom for lokal tilrettelegging, og det mener vi i Venstre man må utnytte. Derfor er det gledelig å se at et stort flertall nå ser ut til å støtte tiltakene vi foreslår for å gjøre det lettere for gründerbedrifter å konkurrere om leveranser til Stavanger kommune, sa Søndeland.

Debatten skapte stort engasjement hos finansstyrets representanter, og selv om enkelte partier mente Venstres forslag “strakk strikken for langt” til gründernes fordel, fikk man til slutt gode vedtak, hvorav de fleste var enstemmige. De endelige vedtaket kan leses om noen dager i saksprotokollene på linken nederst, men kort oppsummert skal Stavanger kommune nå:

1. Tilstrebe å innhente anbudsbesvarelser fra gründerbedrifter hvis disse finnes i markedet.
  2. I størst mulig grad tilpasse kravspesifikasjonene slik at ikke gründerselskaper straffes unødig for manglende leveransehistorikk eller soliditet.
  3. I større grad legge til rette for at mindre bedrifter kan levere anbud, f.eks ved å dele opp anbudene i mindre anbudspakker.
  4. Styrke arbeidet med leverandørutvikling med tjenesteinnovasjon som mål og gjennom IFU/FOU prosjekter.

Link til saksprotokoll fra KFI møte 14. mars 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**