Sentrumsplanen og et fremtidsrettet trasèvalg

Harstad Venstre ønsker at byen vår skal bli en fremtidsrettet og grønn by med et attraktivt og aktivt sentrum. Vi vil ha en tydeligere miljøprofil i byutviklingen, og gjøre det så enkelt som mulig å ta de gode miljøvalgene.

For å realisere nettopp dette vil vi fortsette å hevde at en egen kollektivtrase for lokalbuss og sykkel vil være det mest fremtidsrettede og riktige valget for Harstad sentrum i denne fasen av planprosessen. For at fylkeskommunen sin satsning på buss og kollektiv i Harstad, i kombinasjon med Harstadpakken, skal kunne gi de ønskede resultatene mener Venstre at lokalbuss og sykkel bør få fortrinnsrett gjennom sentrum i egen trasé. Derfor legger vi, sammen med SV, frem følgende alternative forslag til vedtak i denne saken:

«Kommunestyret ønsker adskilt trase for kollektiv og sykkel i Hans Egedes gate og Strandgata, for bedre måloppnåelse og økt bruk av kollektivtransport. For øvrig biltrafikk forutsetter kommunestyret at 0-alternativet legges til grunn.»

Dette forslaget er basert på forslag fra Troms fylke som kollektivtilbyder; hvor bussen kjører Hans Egedes gate, snauer hjørnet på Richard Kaarbøs plass, og deretter fortsetter gjennom Strandgata. Venstre mener dette er det riktige og mest framtidsrettede valget for Harstad. Ikke bare vil vi vise at vi er i tråd med samfunnsutviklingen for øvrig, men det kan også få positive effekter på en måte som ikke har kommet frem i sakspapirene eller debatten så langt.

  • Busstopp ved Rådhuset og i Strandgaten kan medføre ekstra aktivitet i en del av byen som trenger et positivt løft. Erfaringer fra andre steder viser at næringsaktivitet i nær tilknytning til kollektivholdeplasser blomstrer.
  • Syklistene skal i forslag til vedtak fra administrasjon krysse dagens torgareal. Dette fremstår for oss som uhensiktsmessig. Med sykkeltrase i tilknytning til egen busstrase trenger vi ikke hensynta sykkeltrase over torget når vi forhåpentligvis skal skape et mye mer attraktivt byrom her på sikt.
  • Det har også vært hevdet at egen busstrase for lokalbuss vil gi rom for å stenge sentrale deler av sentrum på dager som 17. mai, under Festspillene, ved fremtidige Artic Race arrangement osv.
  • Sist men, ikke minst vil det gi mulighet for å vurdere å beholde noe gateparkering i Storgata, f.eks. kortidsparkering som i Fjordgata. De næringsdrivende i Storgata, som representanten Modal i en tidligere sak i dag tydelig identifiserte som identitetsbærere for Harstad, har vært svært tydelig på at de ønsker å beholde noe av parkeringen i Storgata. Ved å lede både busser, biler, tungtransport til og fra havna, syklister og gående ned Storgata kombinert med varelevering til butikkene frykter vi en travel trase som i tillegg fratar sentrale butikkaktører verdifulle «pick-up»-punkter.

Hvis forslaget vårt ikke får det nødvendige flertall, ønsker vi subsidært å ha et fremtidig evalueringspunkt; og på ny vurdere å løfte buss og sykkel frem og gi disse fremkomstmidlene det fortrinnet de fortjener. For å beholde muligheten for en fremtidig kollektivtrase som skissert, forutsetter det at vi på det nåværende tidspunktet går for alternativ 0. Harstad Venstre støtter derfor subsidiært Rådmannens tilrådning og innstillingen fra Formannskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**