Egen kollektivtrasé er et fremtidsrettet valg!

Foto: AtB AS

I dagens formannskapsmøte og i morgendagens kommunestyremøte avgjøres veitrasé gjennom Harstad sentrum; som ledd i prosessen fram mot en helhetlig sentrumsplan. Venstre løfter frem miljøvalget med egen kollektiv- og busstrasé gjennom sentrum:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

En sentrumsplan for Harstad har tatt et viktig skritt videre når hovedtrasé gjennom byen avklares. For Venstre har valg av veitrasé samme utgangspunkt som helheten: vi må sette mennesker og møter mellom mennesker fremst, og deretter må bilveien rette seg etter det. I denne diskusjonen er videre utvikling av det gamle busstorget viktig. I blant annet utredning omkring universell utforming av torget fra 2012 vektlegges dette området med dets solforhold og kontakt mot Richard Kaarbøs plass med sitt potensiale for en slik møteplass.

Venstre arbeider for en grønn byutvikling. Vi ønsker velkommen en sterkere miljøprofil, og at det skal være lettere å ta de gode miljøvalgene. For at flest skal velge å reise kollektivt ønsker Venstre at bussen og sykkelen skal få fortrinnsrett gjennom sentrum i egen trasé. Dette er også i tråd med forslaget fra Troms fylke; hvor bussen kjører Hans Egedes gate, snauer hjørnet i Richard Kaarbøs plass, og deretter opp dagens gågate. Venstre mener dette er det riktige og fremtidsrettede valget for Harstad. Dersom denne løsningen skal bli en helhet forutsetter også det at øvrig biltrafikk følger dagens trasé; med utvidelse av torgareal i retning gamle busstorget forsvarer det det gangarealet som i framtida kan deles med buss i Strandgata.

Og så erkjenner også vi i Venstre at det ikke er sikkert at alle er klare for å gå inn for egen kollektiv- og sykkeltrasé gjennom sentrum nå. Mange er usikre på hva det gamle busstorget vil bli i framtida, mange er usikre på hvordan kjøremønsteret er etter gjennomført Harstadpakke. Vi håper derfor at om vi velger å beholde dagens kjøremønster med felles trasé, samtidig kan legge opp til et evalueringspunkt senere; og på ny vurdere å løfte bussen og sykkelen – og gi dem det fortrinnet de fortjener. Det er det beste for sentrumslivet, for miljøet og for helsa.

Maria Serafia Fjellstad

Kommunestyrerepresentant for Venstre