Mer arbeidspraksis for lærerstudenter

Foto: Joachim Steinbru

På årsmøtet denne helgen vedtok Akershus Venstre en uttalelse om mer arbeidspraksis for lærerstudentene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Lærerutdanningen bør være mer praktisk rettet

Akershus Venstre ønsker en lærerutdanning som gir lærerstudenter relevant arbeidspraksis under studietiden. Det bør være et viktig mål for lærerutdanningen å forberede lærerstudentene på den arbeidshverdagen som venter etter fullførte studier, og sikre at ferdigutdannede lærere forblir i læreryrket etter endt utdannelse.

Det er i dag for liten sammenheng mellom lærerutdanningen og læreryrket. Læreryrket har mange særegenheter, deriblant en arbeidstidsavtale som er svært annerledes enn for andre yrker. Dette vet de fleste nyutdannede lærere lite om. Når første høsten som lærer står for døren, vil det i mange tilfeller fremstå som svært hektisk med foreldremøter, utviklingssamtaler og juleavslutninger – som alle skal finne sted utenom det som kalles bunden tid. På stammespråket i skolen kalles dette praksissjokket.

Praksissjokket er en viktig årsak til at nær en tredel av alle ferdigutdannede lærere forlater læreryrket innen tre år etter endt utdannelse. Det skjer samtidig som skole-Norge har en stor utfordring med å rekruttere nye lærere. Det er en stor utfordring å få på plass kvalifisert personell hvert år. Noen år finnes ikke kvalifiserte søkere til stillingene som er utlyst, og det betyr at det må gis ansettelser med dispensasjon i vikariater. Dette gir utrygghet for arbeidsgiver, arbeidstaker og ikke minst for elevene.

Ved å ha lærerstudenter i praksis i skolen gjennom hele studietiden, vil vi kunne bidra til stabil rekruttering av kvalifiserte personer til skolene. Om man ser lærerrollen som en profesjon, bør lærerutdanningen være et profesjonsstudium.

Lærerstudentene vil da sees som et stort gode i skolene, de uskikkede lærerstudentene vil raskt kunne lukes ut, og skolene vil ha større tilgang på delvis kvalifisert vikarhjelp. Ved hver skole burde det da finnes et visst antall lærere med øvingslærerkompetanse eller team med mentoransvar for lærerstudenter i praksis.

En mer praktisk rettet lærerutdanning vil dermed bidra til å redusere praksissjokket, bidra til økt bemanning i skolene, og gi lærerstudenter studierelevant jobberfaring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**